Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

22 lutego 2021

NR 63 (Luty 2021)

Kto może być dla mnie wilkiem?

78

Propozycja zajęć dla dzieci pięcio-, sześcioletnich

POLECAMY

60 minut

Cele operacyjne, doświadczenia dzieci

W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
  • przybiera pozę, rusza się, śpiewa,
  • rusza się intencjonalnie, nadaje znaczenie ruchem.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • rozpoznaje i nazywa emocje podczas słuchania baśni,
  • szanuje emocje koleżanek/kolegów,
  • nazywa własne emocje, 
  • dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania.
W obszarze społecznym dziecko: 
  • przejawia poczucie własnej wartości, 
  • odczuwa i ma świadomość, co czuje skrzywdzone koźlątko, 
  • wyraża szacunek do koleżanek/kolegów w grupie przedszkolnej, 
  • mówi z empatią o krzywdzie wyrządzonej koźlątkom/dzieciom, które spotkały symbolicznego wilka, 
  • wyraża szacunek dla zwierząt i ludzi, 
  • słucha uważnie wypowiedzi nauczyciela i dzieci, 
  • czeka na swoją kolej w wypowiadaniu się na temat, 
  • współpracuje w grupie, 
  • podejmuje decyzje,
  • oczekuje uwagi dla siebie.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • używa nowych związków wyrazowych: wilcze zachowanie, wilk grasuje,
  • wyraźnie wymawia końcówki wyrazów, 
  • ma świadomość znaczenia treści w baśni,
  • słucha uważnie, ze zrozumieniem, podczas czytania przez nauczyciela i słucha wypowiedzi kolegów/koleżanek, 
  • odpowiada na pytania,
  • wypowiada się na temat, 
  • pracuje twórczo,
  • używa nowych słów,
  • używa wyobraźni 

Strategie z podstawy programowej

W przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna

Metody i formy pracy na zajęciach

  • metoda ćwiczeń – ćwiczenie słownikowe,
  • rozmowa,
  • techniki dramy: tunel myśli, poza, rola,
  • praca z tekstem,
  • praca indywidualna, praca w grupach, praca zespołowa

Pomoce naukowe, materiały

  • tekst baśni Wilk i siedem koźlątek J. i W. Grimmów, wyd. Zielona Sowa, Kraków 2004, wersja skrócona, 
  • kartki, mazaki, kredki

Integracja wiedzy

  • treści językowe łączą się z treściami literackimi, 
  • treści polonistyczne – literackie łączą się z myśleniem, słuchaniem, mówieniem, treściami wychowawczymi, z przyrodą

 

Przebieg zajęć

  • Powitanie.

    Dzieci chodzą po sali i witają się z pięciorgiem koleżanek/kolegów; nauczyciel też.

  • Dzieci w roli policjanta, aktora, mamy, lekarza, strażaka wymawiają głośno i wyraźnie wyrażenia, zdania, zwroty, np.:
    • zapukał do drzwi, 
    • głos słodki, 
    • wilk pobiegł, 
    • mógłbym was zjeść,
    • nie otwierać drzwi.

Uwaga: dzieci na znak nauczyciela mówią kolejno wyrażenia, zdania, zwroty, każde w innej roli. Mówią tak, aby dzieci z całego osiedla usłyszały. Chodzi o to, aby dzieci, stojąc w kręgu, wymówiły końcówki każdego wyrazu bardzo wyraźnie (nie: głosłodki, tylko: głos słodki itp.). Ważna jest wymowa końcówki wyrazu!

  • Dzieci, siedząc w kręgu, słuchają uważnie baśni, czytanej przez nauczyciela (do słów: Kózki mu otworzyły). Podczas czytania nauczyciel przerywa na chwilę i zadaje pytania, np.: 

Co znaczy: 

  • grasuje zły wilk,
  • łapki białe jak śnieg,
  • łapki czarne jak węgiel,
  • jesteś złym wilkiem.

 

  • Po przeczytaniu baśni nauczyciel pyta: 
  • O czym jest baśń?
  • Kto występuje w baśni?
  • Co znaczy: „Ty jesteś złym wilkiem”?
  • Poza. 

Nauczyciel prosi, aby dzieci, stojąc w kręgu, przybrały pozę wilka. Za chwilę mówi: Wszystkie wilki ożyły i mogą mówić. Jaki jest wilk? 
Dzieci kolejno mówią, co wilk robił, jak spowodował, że koźlątka wpuściły go do domu. Dzieci odpowiadają na pytania.

  • Postawienie problemu. 

Nauczyciel: Co znaczy: „wilk użył podstępu”? 
Dzieci odpowiadają. 

  • Nauczyciel czyta ponownie fragment:

Kiedy teraz zapukał do chatki kózek i pokazał białe łapy, kózki mu otworzyły. Na widok wilka pochowały się przerażone: jedna w szafie, druga pod łóżkiem, trzecia w wannie, czwarta za drzwiami, piąta w piekarniku, szósta w beczce, a siódma w starym zegarze. Wilk jednak wyciągnął je po kolei i połykał. Nie znalazł tylko kózki schowanej w zegarze. Mama koza wróciła do domu i na próżno wołała swoje dzieci. Zapłakała gorzko. Wtedy z zegara wyszła mała kózka i opowiedziała, co się stało. 

  • Poza. 

Postawienie problemu: Co czuła, o czym myślała kózka, siedząc w zegarze? Przybierając pozę, przedstawcie kózkę, która się uratowała. 
Na znak nauczyciela dzieci, stojąc w kręgu, przybierają pozę kózki i po ożywieniu pozy mówią o uczuciach i myślach kózki, np.: tęsknię do mamy, jestem przestraszona, boję się, nie chcę zginąć itp.

  • Rozmowa. 

Dlaczego koźlątka spotkało nieszczęście?
Dzieci, siedząc w kręgu, wypowiadają się na ten temat, np.: nie posłuchały mamy, bawiły się i nie zwróciły uwagi na wilka, nie rozpoznały wilka, wilk był podstępny, wilk się przebierał.

  • Nauczyciel czyta ostatni fragment baśni i zadaje pytanie: Co znaczy: Mama rozcięła brzuch wilka i wyskoczyły z niego wszystkie kózki?

Dzieci odczytują przenośne znaczenie słów.

  • Odczytanie symbolu. ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy