Propozycja zajęć dla dzieci pięcio-, sześcioletnich POLECAMY |
60 minut |
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci |
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
|
Strategie z podstawy programowej |
W przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna |
Metody i formy pracy na zajęciach |
|
Pomoce naukowe, materiały |
|
Integracja wiedzy |
|
Przebieg zajęć
- Powitanie.
Dzieci chodzą po sali i witają się z pięciorgiem koleżanek/kolegów; nauczyciel też.
- Dzieci w roli policjanta, aktora, mamy, lekarza, strażaka wymawiają głośno i wyraźnie wyrażenia, zdania, zwroty, np.:
- zapukał do drzwi,
- głos słodki,
- wilk pobiegł,
- mógłbym was zjeść,
- nie otwierać drzwi.
Uwaga: dzieci na znak nauczyciela mówią kolejno wyrażenia, zdania, zwroty, każde w innej roli. Mówią tak, aby dzieci z całego osiedla usłyszały. Chodzi o to, aby dzieci, stojąc w kręgu, wymówiły końcówki każdego wyrazu bardzo wyraźnie (nie: głosłodki, tylko: głos słodki itp.). Ważna jest wymowa końcówki wyrazu!
- Dzieci, siedząc w kręgu, słuchają uważnie baśni, czytanej przez nauczyciela (do słów: Kózki mu otworzyły). Podczas czytania nauczyciel przerywa na chwilę i zadaje pytania, np.:
Co znaczy:
- grasuje zły wilk,
- łapki białe jak śnieg,
- łapki czarne jak węgiel,
- jesteś złym wilkiem.
- Po przeczytaniu baśni nauczyciel pyta:
- O czym jest baśń?
- Kto występuje w baśni?
- Co znaczy: „Ty jesteś złym wilkiem”?
- Poza.
Nauczyciel prosi, aby dzieci, stojąc w kręgu, przybrały pozę wilka. Za chwilę mówi: Wszystkie wilki ożyły i mogą mówić. Jaki jest wilk?
Dzieci kolejno mówią, co wilk robił, jak spowodował, że koźlątka wpuściły go do domu. Dzieci odpowiadają na pytania.
- Postawienie problemu.
Nauczyciel: Co znaczy: „wilk użył podstępu”?
Dzieci odpowiadają.
- Nauczyciel czyta ponownie fragment:
Kiedy teraz zapukał do chatki kózek i pokazał białe łapy, kózki mu otworzyły. Na widok wilka pochowały się przerażone: jedna w szafie, druga pod łóżkiem, trzecia w wannie, czwarta za drzwiami, piąta w piekarniku, szósta w beczce, a siódma w starym zegarze. Wilk jednak wyciągnął je po kolei i połykał. Nie znalazł tylko kózki schowanej w zegarze. Mama koza wróciła do domu i na próżno wołała swoje dzieci. Zapłakała gorzko. Wtedy z zegara wyszła mała kózka i opowiedziała, co się stało.
- Poza.
Postawienie problemu: Co czuła, o czym myślała kózka, siedząc w zegarze? Przybierając pozę, przedstawcie kózkę, która się uratowała.
Na znak nauczyciela dzieci, stojąc w kręgu, przybierają pozę kózki i po ożywieniu pozy mówią o uczuciach i myślach kózki, np.: tęsknię do mamy, jestem przestraszona, boję się, nie chcę zginąć itp.
- Rozmowa.
Dlaczego koźlątka spotkało nieszczęście?
Dzieci, siedząc w kręgu, wypowiadają się na ten temat, np.: nie posłuchały mamy, bawiły się i nie zwróciły uwagi na wilka, nie rozpoznały wilka, wilk był podstępny, wilk się przebierał.
- Nauczyciel czyta ostatni fragment baśni i zadaje pytanie: Co znaczy: Mama rozcięła brzuch wilka i wyskoczyły z niego wszystkie kózki?
Dzieci odczytują przenośne znaczenie słów.
- Odczytanie symbolu. ...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!