Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

10 czerwca 2019

NR 48 (Czerwiec 2019)

Kropka – mała inspiracja do wielkich działań. O obchodach międzynarodowego dnia kropki w przedszkolu

0 68

Kropka – niby nic, a jednak coś wielkiego. Ten zwyczajny mały punkt od wielu lat jest symbolem twórczej zabawy zmierzającej do odkrywania talentów, drzemiących w każdym z nas niezależnie od wieku. Kropka postawiona niedbale na czystej kartce przez małą, nieśmiałą dziewczynkę o imieniu Vashti spowodowała, że cały świat oszalał na jej punkcie.

Autor opowiadania The Dot, Peter H. Reynolds, zapewne był zaskoczony tak ogromnym sukcesem swojej książki, dedykowanej dzieciom, którym brakuje odwagi i wiary we własne możliwości. Kropka bowiem zainspirowała wielu pedagogów pracujących pod każdą szerokością geograficzną do odważnego podejmowania twórczych działań z dziećmi. Od 2008 roku, dokładnie 15 września, obchodzimy Dzień Kropki, który stał się międzynarodowym świętem kreatywności, inwencji i nieszablonowego myślenia. 

Zawsze warto poświęcić wiele uwagi i czasu na odkrywanie talentów i mocnych stron dziecka. Ta niezwykła umiejętność korzystania z własnych zasobów zwiększa wiarę we własne możliwości, dodaje odwagi, wzmacnia pewność siebie. Tak jak nauczycielka od plastyki pomogła bohaterce opowiadania The Dot odkryć talent do rysowania, tak naszą rolą jest pomóc dzieciakom poznać w nich to, co najlepsze, to, co ich wyróżnia, sprawia im radość, daje poczucie sprawstwa, jest drogą do sukcesu. Każdy dobry pedagog ma na to swoje sprawdzone sposoby. Niewątpliwie pomocne w rozwijaniu kreatywności u najmłodszych jest dobre rozpoznanie, odpowiednio zaaranżowana przestrzeń edukacyjna, twórcze planowanie, pochylanie się nad tym, co inne, nieszablonowe, wychodzące poza schematy. 

Niewielka kropka zmieniła świat małej Vashti. Pozwoliła jej na rozpoczęcie wspaniałej przygody, podczas której rozpoczęła swoje dziecięce eksperymenty z rysowaniem. Naszych wychowanków też możemy zabrać w tę wspaniałą podróż ku kreatywności, a obchody Dnia Kropki są ku temu odpowiednią okazją. Zazwyczaj to święto rozpoczyna się od zapoznania z historią bohaterki P. H. Reynoldsa poprzez obejrzenie filmu lub przeczytanie opowiadania i wymyślenie własnego znaku. W naszym przedszkolu zdecydowałyśmy się nie ograniczać obchodów tylko do jednego dnia, ale zaplanowałyśmy cały tydzień twórczych działań, których motywem przewodnim stała się kropka. Większość grup pokusiła się o realizację tematu metodą projektu badawczego. Dzięki temu powstały ciekawe siatki pytań, pomocne w zaprojektowaniu poszczególnych aktywności. Zwykła kropka nie tylko zawładnęła naszą wyobraźnią, lecz także rozbudziła ciekawość poznawczą, wyostrzyła zmysł obserwacji, wyzwoliła aktywność ruchową, twórczą pasję, pomogła w dostrzeżeniu swoich mocnych stron oraz przyczyniła się do integracji środowiska przedszkolnego. W projekcie znalazło się miejsce na działania twórcze zarówno w sali przedszkolnej, jak i w terenie, na wystąpienia ekspertów, statystyki oraz współpracę ze środowiskiem rodzinnym. W grupie najstarszej poszukiwaliśmy odpowiedzi na następujące pytania postawione przez dzieci: 

  • Czy są litery z kropkami?
  • Czy są książki o kropkach?
  • Czy z kropki można zrobić kwadrat?
  • Czy kropka może być na kropce?
  • Czy z kropek można zrobić obraz?
  • Czy są zwierzęta w kropki?
  • Czy na ciele człowieka są kropki?
  • Czy dinozaury były w kropki?
  • Czy konie są w kropki?
  • Czy są owady w kropki?
  • Czy liście są w kropki?
  • Czy są piosenki o kropkach?

Wszystkie zagadnienia łatwo było usystematyzować. Wachlarz różnorodnych strategii myślenia dzieci był pierwszym moim skojarzeniem. Odpowiednio pogrupowane pomogły w odpowiednim zaplanowaniu działań, umożliwiających wielozmysłowe poznawanie świata przez dzieci. Zależało nam, żeby dzieci samodzielnie dochodziły do wiedzy, twórczo działały, wykorzystując w pełni swoje inteligencję, czyli tkwiący w nich zbiór zdolności, talentów i umiejętności umysłowych. 

W każdej z sal powstał kącik tematyczny „Coś w kropeczki”, który dzieci wyposażyły w odpowiednie akcesoria. Znalazły się w nich ulubione pluszaki w kropki, kubeczki, akcesoria garderoby, książki przyrodnicze, tomiki poezji dla dzieci, płyta CD z piosenką Biedroneczki są w kropeczki. 

W ramach wspierania całościowego rozwoju zaplanowałyśmy następujące działania.

Rozwój języka 
Litery z kropeczką – odszukiwanie liter z kropką w swobodnym tekście i zamalowywanie ich odpowiednim kolorem: 

  • i – czerwony,
  • j – niebieski,
  • ż – żółty. 

Zagadka fonemowa – reagowanie sygnałem na określoną głoskę: Gdy usłyszysz wyraz na głoskę [ż] – klaśnij w dłonie, na głoskę [j] – podskocz, na głoskę [i] – tupnij. 

Wprowadzenie wiersza Kropki A. Frączek – swobodne interpretacje słowno-ruchowe do utworu.

Opowiadania twórczeGdybym był kropką, to…, Gdyby z nieba padał kropkowy deszcz… 

Teatrzyk „Pan kropeczka przedstawia” – odgrywanie scenek z wykorzystaniem sylwet, układanie dialogów.

Kolorowe kropki – opracowanie książeczki do czytania globalnego, wykonanie rysunków do zdań: „To jest czerwona kropka”, „To jest zielona kropka”, „To jest żółta kropka” itp. Wspólne czytanie przygotowanej książeczki.

Alfabet Braille’a i alfabet Morse’a – odszyfrowywanie wiadomości ukrytych w kropkach i kropeczkach. 
 

Funkcje podjętych działań: rozwijanie umiejętności tworzenia opowiadań i oryginalnych historii, kształtowanie wrażliwości na rymy, dźwięki, doskonalenie pamięci słuchowej, rozbudzanie zainteresowań kodem alfabetycznym, wyzwalanie motywacji do samodzielnego czytania. 


Myślenie przyczynowo – skutkowe 

Idzie sobie stonoga – gra, konstruowanie prostych gier-ściganek i gier-opowiadań z wykorzystaniem kół, rozgrywanie gier w zespołach oraz w parach, przestrzeganie ustalonych reguł. 

Kropki muchomora – zagadki matematyczne – dorysowywanie brakujących kropek tak, aby każdy muchomor miał ich 8, łączenie muchomorów według liczby kropek od najmniejszej do największej. 

Rodziny kropek – tworzenie zbiorów, klasyfikacja kropek ze względu na wielkość, kolor, fakturę. 

Kwadrat z kropki – czy to jest możliwe? – składanie kół w formę kwadratu.
 

Funkcje podjętych działań: doskonalenie umiejętności konstruowania gier, przeliczania, klasyfikowania, rozwiązywania problemów. 


Wyobraźnia przestrzenna 

Obraz z kropek – kompozycja z wyciętych kół różnej wielkości, tworzenie obrazu grupowego.

Co można zrobić z kropek? – wykropkowywanie kartki, łączenie kropek w różne kształty, kolorowanie, nadawanie tytułu. 

Czarujemy z kropki – przemienienie tego, co zwyczajne, w coś, co jest niezwykłe. 

Kropkowy świat – malujemy jak Paul Klee – oglądanie reprodukcji malarskich, przybliżenie sylwetki artystów tworzących w nurcie pointylistycznym, dostarczenie wzorów i bodźców do rozwijania wyobraźni oraz inwencji twórczej, malowanie patyczkami higienicznymi.
 

Funkcja podjętych działań: rozwijanie wrażliwości na kształty, linie, przestrzeń, kolory; poszerzanie doświadczeń plastycznych.


Sprawność motoryczna 

Kropki w ruchu – ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem krążków do sersa, włączenie dzieci w planowanie ćwiczeń i ich prowadzenie. 

Tajemnicza kropka – zabawy pantomimiczne rozwijające kreatywność, układanie zagadek z wykorzystaniem kropek poprzez naśladowanie różnych czynności z ich użyciem. 
 

Funkcje podjętych działań: doskonalenie sprawności ruchowych, wykorzystywanie ruchu w sposób celowy i świadomy.


Poznawanie środowiska 

W poszukiwaniu kropek – spacer z lupami po ogrodzie przedsz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy