Autor opowiadania The Dot, Peter H. Reynolds, zapewne był zaskoczony tak ogromnym sukcesem swojej książki, dedykowanej dzieciom, którym brakuje odwagi i wiary we własne możliwości. Kropka bowiem zainspirowała wielu pedagogów pracujących pod każdą szerokością geograficzną do odważnego podejmowania twórczych działań z dziećmi. Od 2008 roku, dokładnie 15 września, obchodzimy Dzień Kropki, który stał się międzynarodowym świętem kreatywności, inwencji i nieszablonowego myślenia.
Zawsze warto poświęcić wiele uwagi i czasu na odkrywanie talentów i mocnych stron dziecka. Ta niezwykła umiejętność korzystania z własnych zasobów zwiększa wiarę we własne możliwości, dodaje odwagi, wzmacnia pewność siebie. Tak jak nauczycielka od plastyki pomogła bohaterce opowiadania The Dot odkryć talent do rysowania, tak naszą rolą jest pomóc dzieciakom poznać w nich to, co najlepsze, to, co ich wyróżnia, sprawia im radość, daje poczucie sprawstwa, jest drogą do sukcesu. Każdy dobry pedagog ma na to swoje sprawdzone sposoby. Niewątpliwie pomocne w rozwijaniu kreatywności u najmłodszych jest dobre rozpoznanie, odpowiednio zaaranżowana przestrzeń edukacyjna, twórcze planowanie, pochylanie się nad tym, co inne, nieszablonowe, wychodzące poza schematy.
Niewielka kropka zmieniła świat małej Vashti. Pozwoliła jej na rozpoczęcie wspaniałej przygody, podczas której rozpoczęła swoje dziecięce eksperymenty z rysowaniem. Naszych wychowanków też możemy zabrać w tę wspaniałą podróż ku kreatywności, a obchody Dnia Kropki są ku temu odpowiednią okazją. Zazwyczaj to święto rozpoczyna się od zapoznania z historią bohaterki P. H. Reynoldsa poprzez obejrzenie filmu lub przeczytanie opowiadania i wymyślenie własnego znaku. W naszym przedszkolu zdecydowałyśmy się nie ograniczać obchodów tylko do jednego dnia, ale zaplanowałyśmy cały tydzień twórczych działań, których motywem przewodnim stała się kropka. Większość grup pokusiła się o realizację tematu metodą projektu badawczego. Dzięki temu powstały ciekawe siatki pytań, pomocne w zaprojektowaniu poszczególnych aktywności. Zwykła kropka nie tylko zawładnęła naszą wyobraźnią, lecz także rozbudziła ciekawość poznawczą, wyostrzyła zmysł obserwacji, wyzwoliła aktywność ruchową, twórczą pasję, pomogła w dostrzeżeniu swoich mocnych stron oraz przyczyniła się do integracji środowiska przedszkolnego. W projekcie znalazło się miejsce na działania twórcze zarówno w sali przedszkolnej, jak i w terenie, na wystąpienia ekspertów, statystyki oraz współpracę ze środowiskiem rodzinnym. W grupie najstarszej poszukiwaliśmy odpowiedzi na następujące pytania postawione przez dzieci:
POLECAMY
- Czy są litery z kropkami?
- Czy są książki o...