Dołącz do czytelników
Brak wyników

Obchody dni szczególnych

19 stycznia 2021

NR 62 (Styczeń 2021)

Kobiety w nauce

Cel ogólny zajęcia
Wsparcie całościowego rozwoju i pobudzenie zainteresowań naukowych dzieci
Grupa wiekowa: sześciolatki
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W obszarze fizycznym dziecko:
  • wykonuje ruchy precyzyjne,
  • wykonuje zadania ruchowe na podstawie instrukcji słownych,
  • orientuje się w obszarze własnego ciała i przestrzeni,
  • koordynuje ruch ze wzrokiem i słuchem.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • dostrzega dobre strony zawodu naukowca,
  • wyraża zainteresowanie i podziw pracą naukowców, 
  • przekształca zdziwienie w potrzebę zrozumienia.
W obszarze społecznym dziecko: 
  • współdziała z innymi dziećmi,
  • współpracuje w parze,
  • podejmuje próby samodzielnego wykonania zadania,
  • rozumie, że zawód naukowca można wykonywać niezależnie od płci.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • przedstawia postacie słynnych naukowców kobiet i mężczyzn, 
  • doświadcza, obserwuje, eksperymentuje,
  • uczy się dedukcji,
  • rozwiązuje problemy,
  • posługuje się narzędziami do doświadczeń,
  • analizuje i wyciąga wnioski na podstawie eksperymentów,
  • rozwija zainteresowania przyrodniczo-techniczne,
  • uważnie słucha,
  • uzasadnia swój wybór,
  • poprawnie nazywa przedmioty i zjawiska,
  • ma świadomość, że naukowiec odkrywa rzeczy nowe i tworzy nowe słowa
Metody
  • pogadanka, 
  • dyskusja, 
  • prezentacja,
  • praktyczne działanie, 
  • burza mózgów,
  • zabawy ruchowe, 
  • zabawa naśladowcza, 
  • dopasowywanie,
  • eksperymenty, 
  • ćwiczenia oddechowe, 
  • relaksacja
Narzędzia, materiały
Papierowa taśma klejąca, wiersz M. Litwinow pt. Naukowiec, zdjęcia trzech kobiet i trzech mężczyzn naukowców, ilustracje ich wynalazków lub tego, do czego przysłużyło się ich odkrycie, żółte plastikowe jajka z kinder niespodzianki, gumy do skakania, słoiki, woda, oliwa, barwniki spożywcze, talerze, mleko i płyn do mycia naczyń, kartki i kredki

Przebieg zajęcia

  • Przywitanie z dziećmi.

Strefy naukowe. 
Podziel przestrzeń w pomieszczeniu na kilka stref, np. za pomocą papierowej taśmy klejącej. Każdy obszar oznacz, przypisując mu jedną z dziedzin nauki, np. strefa przyrodnicza oznaczona jest drzewem, strefa chemiczna to paląca się świeczka, sfera fizyczna to czajnik, strefa literatury to książka, strefa matematyczna to liczydło, strefa astronomiczna to gwiazdy itd. 

POLECAMY

Wygrywaj melodię, w której takt dzieci poruszają się po pomieszczeniu w określony sposób. Kiedy muzyka cichnie, w miejscu, w którym stoją, zastygają w bezruchu w umówionej pozycji (strefa biologiczna – dziecko staje jak drzewo, strefa chemiczna – udaje świecę, strefa fizyczna – udaje czajnik, sfera literatury – udaje, że czyta książkę, strefa matematyczna –
udaje, że liczy, strefa astronomiczna – udaje, że patrzy w gwiazdy). Po zakończeniu zadania witają się ze sobą dzieci, które są w tej samej strefie. Kontynuuj wygrywa-
nie melodii.

  • Kim jest naukowiec?

Rozmowa z dziećmi o zawodzie naukowca. 
Kim jest naukowiec? 
Na czym polega jego praca? 
Czy ktoś zna jakiegoś sławnego naukowca? 
Co zawdzięczamy naukowcom?

  • Wspólne wysłuchanie wiersza pt. Naukowiec.

Bycie naukowcem to niezła zagwozdka,
Opowie ci o tym Maria Curie-Skłodowska.    
Szukanie odpowiedzi na trudne pytania,
Eksperymenty, odkrycia i różne badania.
Jest to zajęcie pełne niespodzianek,
Odkrycie może nadejść nawet w poniedziałek.
Kosmiczne podróże, nowe substancje,
Kolejne wybitne dzieło literackie.
        Dzięki ich pracy świat zmienia się cały,
        Latają rakiety, wiesz, co robią skały,
        Powstają lekarstwa na wszelkie choroby,
        Wszystko, co tylko przyjdzie ci do głowy.
        Każdy z was może nauką się zajmować,
        Gdy bawisz się, lepisz lub idziesz malować.
 

  • Omówienie wiersza.

    Czym zajmuje się naukowiec?
    Dlaczego naukowcy są ważni?
    Czy pamiętasz, co odkryli naukowcy w wierszu?
    Kto może być naukowcem?
    Czy można zajmować się nauką w każdym wieku?

  • Zabawa ruchowa – „Mały odkrywca”.

Przygotuj trzy zdjęcia sławnych kobiet naukowców i potnij je na części. Każdą z części włóż do opakowania po jajku niespodziance. Dzieci otrzymują zadanie odnalezienia w pomieszczeniu „żółtych elektronów” (plastikowych
zamykanych opakowań po jajku niespodziance). Uprzedź, że kiedy ktoś znajdzie swój elektron, nie zabiera kolejnych, które znajdzie po drodze, aby każde z dzieci mogło uczestniczyć w zabawie. Zaproponuj, że jeżeli któreś z dzieci znajdzie dodatkowe jajko, niech pokaże, gdzie się ono znajduje, koleżance lub koledze, który jeszcze niczego nie znalazł. Po wykonaniu zadania każdy próbuje otworzyć swoje jajko, z którego wypada „puzzel-atom”. Dzieci próbują odnaleźć się z tymi, które mają tę samą układankę. Układają trzy postaci kobiet naukowców, np. Maria Skłodowska-Curie, Florence Bascom i Katherine Johnson (czy Olga Tokarczuk).

  • Co wyróżnia naukowca?

Zaprezentuj dzieciom trzy sylwetki kobiet naukowców i trzy sylwetki mężczyzn naukowców (np. Albert Einstein, Mikołaj Kopernik, Józef Hofman). Zaprezentuj ilustracje, które w prosty sposób pokazują, na czym polegała ich praca i co im zawdzięczamy. Ustal z dziećmi, jakie ważne cechy powinien mieć naukowiec – zamiłowanie do eksperymentów, zadawania pytań i samodzielnego szukania na nie odpowiedzi. Zapytaj, czym różni się nauczyciel od naukowca i czy naukowca można nazwać odkrywcą, wynalazcą.

  • Zabawa ruchowa – naśladowanie naukowców.

    
Nauczyciel zabiera dzieci na wycieczkę po muzeum naukowców. W różnych miejscach pomieszczenia umieścił portrety omawianych ludzi nauki.
Drodzy Państwo, oto Maria Skłodowska-Curie. Zajmowała się chemią i odkryła ważne pierwiastki. Dzięki jej pracy rozumiemy ciepło i elektryczność.
Dzieci pokazują ruchem dłoni przelewanie substancji z menzurki do menzurki, później, jak jest im ciepło i jaka jest elektryczność (np. mówią: Bzyt!).
Tutaj widzimy Katherine Johnson. Dzięki temu, że była naukowcem, wiedziała, jak sprowadzać astronautów na Ziemię po misji w kosmosie!
Dzieci udają, że wkładają kosmiczny skafander, i powoli poruszają się jak na Księżycu.
Tutaj widzimy niesamowitą pisarkę Olgę Tokarczuk! Jej dzieła na zawsze wzbogaciły literaturę światową i zmieniły jej oblicze.
Maluchy udają, że piszą powieść. 

A to jest nasz wspaniały Mikołaj Kopernik, który wskazał, że to Ziemia kręci się wokół Słońca! Ten to się znał na gwiazdach!
Wszyscy udają, że patrzą przez lunetę w niebo.
Albert Einstein wniósł bardzo wiele do nauki, zwłaszcza fizyki. To między innymi dzięki niemu powstał laser!
Dzieci udają, że przechodzą nad laserami (możesz w tym celu rozciągnąć między krzesełkami gumy do skakania).
A to nasz wybitny Józef Hofman. Choć był muzykiem, odkrył aż sto wynalazków! Na przykład wycieraczki samochodowe czy spinacz biurowy!
Dzieci siadają i nogami udają ruchy wycieraczek. 

  • Dopasuj naukowca do odkrycia.

Przyczep dzieciom na plecach różne twarze naukowców i ich odkryć (po jednej ilustracji na plecy jednego dziecka) i poproś je, aby dobrały się w pary. Zostaw na tablicy rozwieszone dopasowane ilustracje, gdyż nie każdy mógł do tej pory zapamiętać, kto jest kim i co odkrył. Po tym, jak maluchy już dobiorą się w pary, poproś je, aby zastanowiły się, co chciałyby razem wynaleźć. Może latającą deskorolkę albo lody wszystkich smaków? Może samonoszące się zakupy albo niekończące się paliwo? Omówcie z dziećmi ich pomysły. 

  • Kolorowe doświadczenie.

Posadź dzieci przed twoim eksperymentalnym stołem. Przygotuj kilka słoicz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy