Grupa wiekowa: dzieci w wieku 6 lat |
Czas: 60 minut |
Cele ogólne |
Dziecko:
|
Strategie z podstawy programowej |
W przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna |
Integracja treści polonistycznych, społecznych |
Ćwiczenia w mówieniu łączą się ze słuchaniem, z doskonaleniem języka dziecka, z programem wychowawczym (odrzucenie, wykluczenie, złe traktowanie), z przyrodą (odgłosy przyrody) |
Metody i formy pracy na zajęciach |
|
Pomoce naukowe, materiały |
Tekst baśni Kopciuszek [w:] Jakub i Wilhelm Grimm, Baśnie, wyd. Greg, Kraków 2005, s. 163–165. |
Przebieg zajęć
- Zabawa integracyjna.
Nauczycielka dzieli dzieci na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje jedno zadanie:
grupa I – dzieci wchodzą w role ptaków leśnych (naśladują ptaki głosem i ruchem),
grupa II – dzieci mają naśladować leśne zwierzęta głosem i ruchem,
grupa III – dzieci naśladują szum lasu.
Po krótkim przygotowaniu grupy występują kolejno, a następnie na znak nauczycielki wszystkie razem prezentują spektakl pt. W lesie.
Uwaga
Zabawa integruje dzieci, które przez zabawę uczą się rozpoznawać zwierzęta leśne, ptaki, odgłosy lasu. Ponadto uczą się współpracy w grupie, podejmowania decyzji indywidualnych i grupowych.
POLECAMY
- Nauczycielka rozdaje dzieciom białe kartki papieru. Dzieci indywidualnie mają wyrwać z tej kartki klucz (nie składają kartki, nie wycinają, po prostu wyrywają).
- Gdy klucze są gotowe, nauczycielka chwali pracę dzieci, mówi, że klucze są piękne, kolorowe, i zadaje pytanie: Z jakiego tworzywa jest twój klucz?
Uwaga
Nauczycielka tym pytaniem delikatnie sugeruje, że klucze mogą być wykonane z różnych materiałów. Ale nie mówi o tym, daje dzieciom szansę, aby same wpadły na ten pomysł. Dzieci mogą powiedzieć, że klucz jest np. z metalu, z drutu, z plasteliny, ale powiedzą też, że z papieru. I tę odpowiedź nauczycielka też przyjmuje.
- Gdy wszystkie dzieci się wypowiedzą, nauczycielka proponuje, aby każde dziecko otworzyło kluczem furtkę do ulubionej baśni, bajki, opowiadania. Dzieci wykonują ruch otwierania furtki i wymieniają ulubioną baśń, bajkę, opowiadanie. Jeśli nie wymienią baśni Kopciuszek, nauczycielka dziękuje dzieciom i proponuje, aby wszyscy jednocześnie otworzyli furtkę do baśni Kopciuszek (ta baśń była przeczytana przez panią poprzedniego dnia).
Uwaga
Ćwiczenia 2, 3 i 4 mają na celu rozwój wyobraźni dzieci, diagnozują, czy dzieci znają tytuły przeczytanych baśni i innych książeczek, usprawniają małą motorykę. W dramie stanowią strategię i konwencję. Gdy dzieci wyrywają klucz, to jest strategia, przygotowanie do przejścia do dramy. Rozmowa o kolorach klucza i tworzywie, z jakiego jest wykonany, to już konwencja, wejście w dramę. Otwieranie furtki kluczem to też konwencja. Gdy dzieci wymieniają tytuły baśni i innych opowiadań, nauczycielka wcześniej prosi, aby dzieci wymawiały je głośno i wyraźnie.
- Nauczycielka czyta fragment baśni, a dzieci, słuchając, mają zwrócić uwagę na opis dziewczynki i jej sytuacji domowej po śmierci matki.
- Rozmowa.
Nauczycielka zadaje pytania do tekstu:
– Czego dowiedzieliście się z przeczytanego tekstu?
– Czy dziewczynka była szczęśliwa? Dlaczego tak? Dlaczego nie?
Dzieci, siedząc w kręgu, kolejno wypowiadają się na ten temat. - Co przeżywała dziewczynka? Poza.
Dzieci wchodzą w rolę dziewczynki i przybierając pozę, wyrażają jej emocje, a następnie kolejno mówią, co czuła dziewczynka w domu macochy.
Uwaga
Ćwiczenie ma na celu wzbudzić w dzieciach empatię. Każde dziecko powinno wyrazić w pozie uczucia dziewczynki. Jeśli dziecko się nie wypowie, nauczycielka proponuje wypowiedzenie się kolejnemu dziecku, a następnie wraca do poprzedniego dziecka. Chodzi o to, żeby wszystkie dzieci mówiły, słuchały, pracowały na zajęciach, a nie tylko te, które się zgłaszają. Powoli wszystkie dzieci zaczną się uaktywniać. Ważne, aby dzieci uzasadniały swoją wypowiedź, dlatego pani dodaje pytanie: Jak myślisz, dlaczego? (przygotowanie do wypowiedzi retorycznej, do nauki argumentowania).
- Nauczycielka zadaje pytania:
...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!