Imię to rzecz piękna

Scenariusze

Tato, dlaczego nie mówisz do mnie po imieniu? to jedno z pytań, które usłyszałam od małego dziecka spacerującego z rodzicami nad morzem. Niestety, nie doczekało się ono odpowiedzi. Szkoda, gdyż postawa syna była jak najbardziej właściwa. Nie tylko słusznie zauważył, że starsi nie okazali mu szacunku, zaprotestował przeciwko zwracaniu się do niego inaczej niż po imieniu, ale też odważnie upomniał się o swoje prawa.

Powiedz, jak ty się nazywasz?
Ja się wcale nie nazywam,
ja się wcale nie nazywam,
tylko kwiatki sobie zrywam.
Powiedz, jak ty masz na imię?
Bardzo różnie mam na imię.
Ciapcia w lecie, Klapcia w zimie,
bardzo dziwnie mam na imię.

D. Wawiłow, Jak ja się nazywam 

POLECAMY

W Konwencji praw dziecka nie ma zróżnicowania praw na ważne i ważniejsze. Zarówno prawo do życia i rozwoju, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do życia bez przemocy, prawo do nauki są tak samo ważne, jak prawo do własnej tożsamości. Imię, oprócz nazwiska, obywatelstwa i pochodzenia, to jeden z najważniejszych elementów tożsamości człowieka, która chroniona jest przez prawo. Imię i nazwisko to nasze osobiste dobra, nikt nie może ich lekceważyć i nikt nie może nam ich odebrać. Imię i nazwisko, oprócz indywidualnego wymiaru, posiadają duże znaczenie społeczne. Wiążą bowiem człowieka z daną grupą, są świadectwem naszej przynależności do rodziny, narodu, elementem naszej historii, przywilejem ludzi wolnych, przejawem równości. W Polsce każdy ma prawo do nazwiska i obywatelstwa. Każde dziecko, zaraz po urodzeniu, musi być zarejestrowane w Urzędzie Stanu Cywilnego i otrzymuje nazwisko ojca lub matki, zależnie od sytuacji i decyzji rodziców. 
Skoro każdy z nas, niezależnie od wieku, dysponuje czymś tak wyjątkowym i ważnym jak imię, może warto pochylić się nad nim dłużej i uważniej, docenić jego wartość – również edukacyjną – i uczynić inspiracją do różnorodnych i atrakcyjnych działań z dziećmi?
Moje imię to przewodni temat projektu edukacyjnego, realizowanego w grupie dzieci 6-letnich, którego jednym z głównych założeń było kształtowanie własnej tożsamości i niepowtarzalności. Jego realizację rozpoczęłyśmy od ustalenia wiedzy wyjściowej dzieci na temat swoich imion. Rundka po kole, umożliwiająca każdemu wypowiedź na ten temat, nie przyniosła zadowalających rezultatów. Wspólnie z dziećmi zatem sformułowałyśmy siatkę pytań, na które poprzez różne formy działań poszukiwaliśmy odpowiedzi. W centrum zainteresowań dzieci znalazły się następujące zagadnienia: 

  • Dlaczego na początku imion litery są inne niż pozostałe?
  • Czy jest jakaś historia związana z moim imieniem?
  • Jak określić imię – czy można je gdzieś odszukać? 
  • Z jakiego kraju pochodzi moje imię?
  • Dlaczego moje imię tak ładnie brzmi?
  • Czy moje imię jest takie jak ja?
  • Czy ktoś ma takie długie imię jak moje?...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI