Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

10 listopada 2020

NR 60 (Listopad 2020)

Franklin zaprasza misia
Czy umiemy zapraszać przyjaciół?

16
Grupa wiekowa
Propozycja dla dzieci pięcio–sześcioletnich
Czas: 60 minut
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W obszarze fizycznym dziecko:
  • przybieranie pozy, tworzenie obrazu ze swoich ciał
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • rozpoznaje i nazywa emocje związane z rozmową o przyjaciołach, 
  • szanuje emocje koleżanek/ kolegów,
  • nazywa własne emocje, 
  • dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przywiązania
W obszarze społecznym dziecko: 
  • odczuwa własną wartość, 
  • odczuwa i ma świadomość, co znaczy przyjaźń, wyraża szacunek do koleżanek/kolegów w grupie przedszkolnej, 
  • wyraża empatię podczas rozmowy o przyjaźni bohaterów opowiadania i innych dzieci, 
  • wyraża szacunek do zwierząt i ludzi, 
  • słucha uważnie wypowiedzi nauczyciela i dzieci, 
  • czeka na swoją kolej w wypowiadaniu się na temat, 
  • współpracuje w grupie, 
  • podejmuje decyzje,
  • oczekuje uwagi dla siebie
W obszarze poznawczym dziecko:
  • eksploruje znaczenie wyrazu „przyjaźń”,
  • ma świadomość treści opowiadania,
  • słucha uważnie, ze zrozumieniem, podczas czytania przez nauczyciela i słucha wypowiedzi kolegów/koleżanek, 
  • odpowiada na pytania,
  • wypowiada się na temat, 
  • pracuje twórczo,
  • poznaje nowe słowa,
  • rozwija wyobraźnię
Strategie z podstawy programowej: w przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna
Integracja treści polonistycznych, społecznych:
  • praca z tekstem,
  • ćwiczenia językowe, 
  • mówienie, 
  • słuchanie, 
  • myślenie
Pomoce naukowe, materiały:
  • metoda ćwiczeń – ćwiczenie słownikowe,
  • rozmowa,
  • techniki dramy: poza, pantomima, rola,
  • praca z tekstem,
  • praca indywidualna, praca w grupach, praca zespołowa
Pomoce naukowe i materiały:
  • tekst opowiadania Paulette Bourgeois i Brendy Clark Franklin zaprasza misia, Wydawnictwo DEBIT, Bielsko-Biała 1996
Integracja wiedzy:
  • treści językowe łączą się z treściami literackimi, 
  • treści literackie łączą się z treściami wychowawczymi

 

POLECAMY

Przebieg zajęć

  • Powitanie

Dzieci chodzą po sali, nauczycielka też, i witają się z pięcioma osobami, mówiąc: Witam cię, Basiu, witam cię, Jurku, witam panią. 

  • Ćwiczenie rozluźniające

Dzieci wchodzą w rolę ulubionego zwierzątka i stosując pantomimę, pokazują jego zabawę. Następnie kolejno mówią, jakie to zwierzę i co robiło w danej chwili.

  • Ćwiczenie dykcji 

Dzieci w roli piosenkarzy, aktorów, mówców wymawiają głośno i wyraźnie wyrazy, wyrażenia, np.: 
–     Jestem twoim przyjacielem.
–     Zapraszam przyjaciela.
–     Wpadł na pomysł.

  • Poza

Dzieci przybierają pozę dziecka szczęśliwego, mamy przy pracy, taty przy pracy, przyjaciela. Ostatnia poza po ożywieniu jest omówiona.

  • Kto to jest przyjaciel? Przyjaciel to… 

Dzieci, siedząc w kręgu, wypowiadają się na ten temat. 

  • Nauczycielka: Przeczytam wam opowieść. O kim? Posłuchajcie uważnie. 

Czyta dzieciom siedzącym w kręgu opowiadanie Franklin zaprasza misia. Dzieci uważnie słuchają. Podczas słuchania mogą ugniatać plastelinę, masę solną, co usprawnia myślenie i skupienie.

  • O czym jest opowiadanie? Kto w nim występuje? 

Dzieci, siedząc w kręgu, opowiadają, odpowiadają na pytania.

  • Jak zachowywali się Franklin i miś przed spotkaniem? 

Dwie grupy przygotowują informację o Franklinie, dwie następne o misiu.
Po wypowiedzi uczniów nauczycielka wiesza na tablicy d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy