Im starsze dzieci, tym częściej i dłużej przebywają online. Prawie połowa 9–10-latków (47,7%) ma swój profil w serwisie społecznościowym, w mediach społecznościowych albo na stronie z grami internetowymi, a 55% dzieci w tym wieku w dzień roboczy spędza w internecie przynajmniej godzinę[2].
POLECAMY
Jednocześnie wiemy, że chociaż dzieci są pokoleniem nieznającym świata bez internetu, to nie rodzą się z wiedzą o tym, jak bezpiecznie korzystać z zasobów i możliwości, które oferuje sieć. Wynika to nie tylko z braku wiedzy czy doświadczenia w młodym wieku, ale przede wszystkim z nierozwiniętych jeszcze w odpowiedni sposób kompetencji społeczno-emocjonalnych. Tak jak dzieci uczą się być obywatelami w społeczeństwie, tak samo potrzebują być wprowadzone w świat cyfrowego obywatelstwa przez mądrych dorosłych. To oznacza, że edukację cyfrową i medialną powinniśmy zaczynać już w przedszkolu. W grupie dzieci opowiadają sobie o tym, co robią w sieci, więc całkowity zakaz korzystania z internetu może je w pewnym sensie wykluczać społecznie. Z drugiej strony wielu dorosłych z pewnością spotkało się z sytuacją, gdy surowe zakazy okazywały się przeciwskuteczne. Zakaz być może odwlecze czas inicjacji, jednak najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie, już od najmłodszych lat.
Jak przygotować dzieci do korzystania z nowych technologii?
Przywołuje to na myśl przygotowania do ważnych zmian życiowych w...