Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

11 września 2020

NR 58 (Wrzesień 2020)

Drama w praktyce – pierwszy konspekt zajęć

9

W jaki sposób przygotować nauczyciela do zorganizowania i przeprowadzenia zajęć z dziećmi oraz na czym polega holizm w dramie? W zajęciach prowadzonych metodą dramy jest wiele spontaniczności, nieprzewidzianych sytuacji, niespodzianek, zaskoczenia, ruchu, radości, jednak nauczyciel czuwa nad przebiegiem zajęć i musi dobrze je zaplanować.

Przygotowanie nauczyciela do zajęć z wykorzystaniem dramy polega na:

POLECAMY

  • ustaleniu celu zajęć, niezależnie od etapu edukacji i miejsca zajęć,
  • określeniu treści z programu wychowania przedszkolnego potrzebnych do pracy, aby dzieci osiągnęły cel,
  • ustaleniu tematu zajęć,
  • ustaleniu miejsca fikcyjnego, w którym rozegra się drama,
  • przypisaniu ról dzieciom i nauczycielowi (nie może zabraknąć roli dla żadnego dziecka),
  • określeniu ważnego wydarzenia, w którym rozegra się drama, 
  • ustaleniu struktury zajęć i zasad przewodzenia w pracy grupy.

Organizacja zajęć:

  • na zajęciach dramy dzieci stoją lub siedzą w kręgu, wewnątrz którego jest miejsce, w którym rozegra się drama, np. coś ciekawego się wydarzy, zostanie stworzona przestrzeń  w utworze literackim,
  • sposobem porozumienia się nauczyciela z dziećmi może być klaśnięcie w dłonie, podniesienie kolorowej piłeczki, zagranie na organkach, na flażolecie itp.,
  • po ćwiczeniu grupowym następuje ćwiczenie indywidualne,
  • po ćwiczeniu pełnym emocji następuje ćwiczenie na ich wykrzyczenie, np. śpiew, odwrócenie sytuacji – gdy dzieci mówią o problemach np. zwierząt, ludzi starszych, należy odmienić sytuację i stworzyć świat, w którym szanuje się zwierzęta, ludzi starszych itp.,
  • po ćwiczeniu głośnym ćwiczenie wyciszające, np. zamknijcie oczy i spróbujcie zobaczyć bohaterkę baśni w określonej sytuacji.

Przygotowując zajęcia, nauczyciel powinien ustalić, w którym momencie przekazuje dzieciom władzę, np. nauczyciel przedstawia dzieciom sytuację udramatyzowaną (fikcyjną), wybiera technikę dramy, proponuje ją dzieciom, dzieli zespół na grupy i mówi:

Pokażcie, przybierając pozę, swoją miłość do mamy, taty, babci, dziadka. W tym momencie przekazuje dzieciom władzę, dzieci podejmują decyzję o sposobie wykonania zadania.

W dramie ważna jest strategia i konwencja, np. dzieci wycinają z papieru kwiat, następnie mówią, z czego go wykonały, np. z papieru, z bibuły, z kolorowego materiału, celofanu. Kolejna czynność to ożywienie kwiatem postaci z baśni. Strategią jest wycinanie kwiatu z papieru. Wypowiedź na temat tworzywa, z którego dzieci wykonały kwiat (papier, bibuła, materiał, celofan), i dotykanie kwiatem bohaterów książkowych jest już konwencją dramy.

Drama jest sztuczną sytuacją, toteż dzieci muszą mieć świadomość, że są w dramie, że pracują i rozwiązują ważne problemy, że się uczą. Muszą wyrazić zgodę na to, co proponuje nauczyciel. A drama pomaga im poznać przestrzenie dotąd nieznane, pozwala poznać motywy postępowania bohaterów literackich i ludzi z problemami. Drama uczy życia.
Przede wszystkim nauczyciel powinien dobrze czuć się w dramie, by uczyć tą metodą, i wierzyć, że jego dzieci nauczyły się czegoś. Powinien wierzyć, że jego wychowankowie mają różne talenty i rozwiążą każde zadanie. 

Nauczyciel nie narzuca dzieciom swojego sposobu myślenia, stwarza sytuacje dydaktyczne, wychowawcze, jest konsultantem, ekspertem, ale pozwala też dzieciom być ekspertami w wielu dziedzinach. Jest przewodnikiem, jednak dzieci same rozwiązują problemy.

Co jest ważne w stosowaniu tej metody? Każde dziecko pracuje, każde się wypowiada, komunikuje się z drugą osobą, z grupą, podejmuje decyzje indywidualne i grupowe, negocjuje, poszukuje, wykorzystuje wiedzę w praktyce, a więc nabywa umiejętności niezbędne w przedszkolu, potem w szkole i w dorosłym życiu.

Drama uczy myślenia, pozwala wyjść poza schematy myślenia, obala stereotypy, uczy zachowań i postaw.

Dzieci, wchodząc w role postaci społecznych czy literackich, lepiej rozumieją postępowanie innych ludzi i ich potrzeby, dokładnie widzą w utworze ulice, domy, sytuacje, postacie, rozumieją pojęcie przestrzeni.

Na zajęciach dramy dzieci nieśmiałe zaczynają mówić i ok...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy