Cele operacyjne, doświadczenia dzieci |
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecko:
|
Strategie z podstawy programowej |
|
Metody i formy pracy na zajęciach |
|
Pomoce naukowe, materiały |
|
Przebieg zajęć
- Na powitanie zabawa ruchowa rozluźniająca ciało i umysł.
Środek sali jest przygotowany do pracy całego zespołu. Dzieci stoją w kręgu.
Nauczycielka proponuje role: Jesteśmy mrówkami. Dzieci poruszają się po sali, naśladują mrówki. Na znak nauczycielki (np. klaśniecie w dłonie, dźwięk bębenka) dzieci zatrzymują się w bezruchu. Pada kolejne polecenie: Jesteśmy kotami, Jesteśmy lwami, Jesteśmy ptakami.
POLECAMY
Po ostatnim zadaniu dzieci siadają w kręgu i kolejno mówią, jakim ptakiem chcą być w tym momencie. Każde dziecko wchodzi w rolę ptaka.
- Nauczycielka przedstawia sytuację: Przed chwilą byliście mrówkami, kotami, lwami, ptakami. Która rola podobała wam się najbardziej?
Dzieci kolejno wypowiadają się na ten temat i uzasadniają swoją wypowiedź, np. Podobała mi się rola kota, ponieważ…
Nauczycielka: Teraz mam dla was niespodziankę. W kopertach, które trzymam w ręce, są materiały, z których wyczarujecie ptaka, którym byliście przed chwilą.
Przyniosłam ptaka wykonanego przez waszego rówieśnika. Wiem, że każdy z was będzie miał własny pomysł.
- Dzieci podzielone na pięć grup otrzymują kółka origami, kartkę papieru ksero, klej i wykonują własny model ptaka. Nauczycielka przypomina, że nie należy przecinać kółek, można je tylko składać i przyklejać, używając jednej kropelki kleju.
Po wykonaniu pracy dzieci przypinają swoje prace na dużej tablicy lub kilku arkuszach papieru na tablicy ściennej. Podchodzą, oglądają, podziwiają prace koleżanek i kolegów.
- Praca w roli.
Dzieci siedzą w kręgu, nauczycielka z nimi. Nauczycielka prosi, aby dzieci weszły ponownie w rolę ulubionego ptaka, następnie zamknęły oczy i pomyślały, jakie problemy może mieć ich bohater (ptak).
Po dłuższej chwili zaczyna nauczycielka: Jestem wróblem, samiczką. Jestem smutna, bo uwiłam gniazdo w rynnie domu, moje dwa małe wróbelki wypadły z rynny i nie żyją. Co robić? Kto mi pomoże?
Dzieci kolejno mówią o kłopotach ptaka, w którego rolę weszły.
- Rozmowa w zespole.
Nauczycielka aranżuje sytuację: Wyobraźcie sobie, że przed chwilą obejrzeliście film w telewizji regionalnej o problemach ptaków. Jakie problemy mają ptaki w naszym mieście?
Dzieci mówią o problemach ptaków i ich przyczynach. Wyciągają wnioski.
- Nauczycielka zwraca się do dzieci: Dużo wiecie o problemach ptaków. Czy wystarczy tylko wiedzieć?
Dzieci dochodzą do wniosku, że trzeba pomagać ptakom.
- Praca z tekstem poetyckim.
Nauczycielka czyta dzieciom wiersz Ptasie radio. Dzieci siedzą w kręgu i słuchają uważnie.
- Po przeczytaniu wiersza nauczycielka pyta: Czy ptaki w wierszu mają takie problemy jak ptaki w naszym mieście? Czym się różnią?
Nauczycielka nie podaje odpowiedzi, czeka, co odpowiedzą dzieci. Jeśli dzieci nie podadzą odpowiedzi, czyta ponownie fragment:
Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad.
Po pierwsze – w sprawie,
Co świtem piszczy w trawie?
Po drugie – gdzie się
Ukrywa echo w lesie?
Po trzecie – kto się
Ma pierwszy kąpać w rosie?
Po czwarte – jak
Poznać, kto ptak,
A kto nie ptak?
(…) I od razu wszystkie ptaki
W szczebiot, w świegot, w zgiełk – o taki:
„Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wiórek?
Piórko? Ziarnko? Korek? Sznurek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Lepię gniazdko, przylep to, przytwierdź!
Widzisz go! Nie dam ci! Moje! Czyje?
Gniazdko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Takiś ty? Wstydź się, wstydź się!”
I wszystkie ptaki zaczęły bić się.
Przyfrunęła ptasia milicja
I tak się skończyła ta leśna audycja.
Następnie po wypowiedziach dzieci na powyższe pytanie zadaje kolejne: Dlaczego problemy ptaków w wierszu są inne niż problemy ptaków współczesnych?
Jeśli dzieci nie udzielą odpowiedzi, nauczycielka może powiedzieć, że wiersz powstał 83 lata temu i środowisko wtedy nie było tak zatrute jak obecnie.
- Ptasi koncert.
Nauczycielka: A teraz zorganizujemy ptasi koncert.
Dzieci w trzech, czterech grupach przygotowują się do wykonania zadania; ustalają, kto wystąpi w roli śpiewającego ptaka, a kto w roli szumiącego drzewa. Na znak nauczycielki grupy kolejno prezentują zadanie i oglądają wzajemnie swoje występy.
Następnie wszystkie grupy jednocześnie prezentują ptasi koncert. Na tym zajęcia się kończą.
Uwagi o realizacji
Na zajęciach dramy obowiązują szczególne zasady pracy z dziećmi.
- Przygotowanie miejsca dramowego – część sali bez stolików; praca stojąc lub siedząc w kręgu.
- Praca indywidualna, grupowa, zespołowa naprzemiennie.
- Po ćwiczeniach głośnych następuje ćwiczenie wyciszające.
- Po ćwiczeniach wzbudzających emocje następuje ćwiczenie na wyciszenie emocji.
- W zajęciach biorą udział wszystkie dzieci i wszystkie mają stworzone warunki do...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!