Czy wy wiecie, czy nie wiecie, krasnoludki są na świecie – ferie w świecie wyobraźni

Scenariusze

Krasnoludki to bohaterowie wielu popularnych tematów bajek i baśni. Te małe ludki o charakterystycznym wyglądzie, kiedy o nich pomyślimy, zawsze wywołują uśmiech na naszych twarzach. Są bardzo sympatyczne, pracowite, pomocne i posiadają swoje małe wielkie moce, dzięki którym – choć są tak niewielkie – potrafią zrobić tak wiele. Odnajdziemy je w polskiej i światowej literaturze, spotkamy na ulicach miast, w nazwach miejscowości, w przydomowych ogrodach, a także na turystycznych trasach dla dzieci w miejscach atrakcji krajoznawczych niektórych regionów. Krasnoludki to również intrygujący temat do przeprowadzenia zajęć z dziećmi.

Nadchodzące ferie zimowe mogą być doskonałą okazją do zorganizowania cyklu zajęć, podczas których rozbudzimy dziecięcą wyobraźnię, kreatywność, zachęcimy do twórczego działania. Pomocna w wyznaczeniu kierunku planowanej pracy może być Wielka encyklopedia krasnoludków opracowana przez Marcina Przewoźniaka. Dowiemy się z niej wiele o pochodzeniu krasnali, ich obyczajach, imionach, kuzynach. Znajdziemy odpowiedzi na temat stosowanych przez nie czarów, wykonywanych zawodów, największych pasji, a także krasnalowej mody, muzyki, sportów i hobby. Nie zabraknie w niej informacji obalających mity o krasnalach, które rzekomo zaplatają koniom grzywy, zjadają resztki ze stołu, są spokrewnione ze smerfami oraz pomagają pakować prezenty do worka św. Mikołaja. 

W ferie może być inaczej niż zawsze. Odbiegając od standardowego rytmu dnia, możemy zaproponować dzieciom wiele aktywności pomocnych w rozwijaniu wyobraźni, kreatywności, podejmowaniu działań twórczych w różnych obszarach rozwoju. Za sprawą krasnoludków okres feryjny w przedszkolu będzie nie tylko pełen humoru i magii, ale przede wszystkim będzie niezapomnianą twórczą przygodą. 

Przedstawiam kilka sprawdzonych propozycji przeprowadzonych w ramach realizacji tematu: „Krasnale i skrzaty Europy”.

POLECAMY

Dzień 1. Poznajemy krasnoludki

Spotkanie z krasnalami najlepiej rozpocząć od rundki po kole lub stworzenia mapy skojarzeń ze słowem krasnal. W ten sposób dowiemy się, jaką wiedzę na temat tych małych bajkowych postaci mają dzieci. 

Po ustaleniu wiedzy wyjściowej możemy zaprezentować sylwetkę krasnala wraz z opisem budowy jego ciała i stroju. Napisy mogą prezentować się następująco:

głowa – duża, okrągła
nos – wypukły
broda – długa, gęsta, biała
brzuch – duży
nogi – krótkie
czapka – spiczasta, czerwona
kubraczek – ciepły, kolorowy
buty – miękkie

Przygotowana karta pracy, zawierająca sylwetkę krasnala i napisy do dopasowania według wzoru, będzie dobrym ćwiczeniem w czytaniu globalnym oraz rozwijaniu percepcji wzrokowej. 

Po zapoznaniu się z sylwetką skrzata możemy wzbogacić naszą wiedzę na temat krasnalowych imion. Imię krasnoludkom zawsze wybierają rodzice. Kiedy na świat przychodzi dziewczynka, imię zawsze nadaje mama, kiedy chłopiec – tata. Imiona krasnoludków są proste i przyjemne w brzmieniu. Zazwyczaj też zdradzają cechy ich właścicieli. Przedstawiając ilustracje krasnali z bajki o Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach i prezentując imiona wymyślone przez wytwórnię Disneya, zaproponujmy zabawę w odgadywanie ich znaczenia. Może w Mędrku, Gburku, Wesołku, Apsiku, Śpioszku, Gapciu i Nieśmiałku...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI