Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

8 marca 2021

NR 64 (Marzec 2021)

Brzydkie kaczątko to… – jak mu pomóc?

83
Propozycja dla dzieci sześcioletnich
Cele operacyjne, doświadczenia dzieci
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju dziecka:
  • przybiera pozy, naśladuje ruchem,
  • improwizuje ruchem.
W obszarze emocjonalnym dziecko:
  • nazywa emocje,
  • szanuje wypowiedzi koleżanek/kolegów.
W obszarze społecznym dziecko: 
  • ma świadomość własnej wartości,
  • mówi o swoich odczuciach,
  • współodczuwa,
  • wyraża szacunek dla innych, 
  • słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, koleżanek/kolegów, 
  • czeka cierpliwie na swoją kolej,
  • współpracuje w grupie, pomaga koleżankom/kolegom, 
  • podejmuje indywidualne i grupowe decyzje, 
  • oczekuje dla siebie uwagi nauczyciela.
W obszarze poznawczym dziecko:
  • ma świadomość istnienia symboliki w mowie związanej z opisem brzydkiego kaczątka, wie, co znaczy symbol „brzydkie kaczątko”, co znaczy „odrzucić kogoś”, 
  • wypowiada wyrazy i zdania z odpowiednią dykcją, 
  • wypowiada się na temat, 
  • pracuje twórczo, 
  • rozwija wyobraźnię
Strategie z podstawy programowej
W przeważającej części strategia percepcyjno-innowacyjna
Metody i formy pracy na zajęciach
  • techniki dramy: rola, tunel myśli, pantomima,
  • praca z tekstem,
  • rozmowa, praca indywidualna, praca w grupach, praca zespołowa
Pomoce naukowe, materiały
  • tekst baśni Brzydkie kaczątko Hansa Christiana Andersena, wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006, s. 75
Integracja wiedzy
  • treści polonistyczne łączą się z treściami programu wychowawczego (odrzucenie)

Przebieg zajęć

  • Zabawa na powitanie. 
    Dzieci chodzą po sali, witają się z koleżanką/kolegą i mówią: Kasiu/Janku, lubię cię, bo… 
    Na zakończenie nauczyciel mówi: Lubię was, ponieważ…
  • Ćwiczenie wymowy. 
    Dzieci powtarzają chórem głośno i wyraźnie zestawy wyrazów, np. odetchnąć z ulgą, obok kaczątek, wejść do wody, wszedł do wody (w roli żołnierza, mamy, lekarza).
    Zabawa „Zaczarowane zwierciadło”.
    Dzieci w parach, stojąc w kręgu, ustalają role: jedno dziecko jest zwierciadłem, drugie się przegląda. Następnie zamieniają się rolami. 
    Dziecko w roli zwierciadła pokazuje miejsce na swojej dłoni – zwierciadło, podnosi rękę w górę, w dół, obraca się, a dziecko przeglądające się musi poruszać się zgodnie z ruchem zwierciadła, aby się przejrzeć. 
  • Po dłuższej chwili nauczyciel przerywa zabawę i pyta: 
    Dlaczego ludzie przeglądają się w zwierciadle (w lustrze)? Czy lubicie przeglądać się w zwierciadle (lustrze)? Dlaczego? 
    Dzieci, siedząc w kręgu, wypowiadają się na ten temat. 
  • Praca z tekstem. 
    Nauczyciel mówi: Przeczytam wam fragment baśni Brzydkie kaczątko. Słuchajcie uważnie i powiedzcie mi, co się wydarzyło na kaczym podwórku.

–     Z jednym jajkiem mam kłopot: ani myśli pęknąć. A tak jestem zmęczona! Ale inne dzieci ślicznie się wykluły, zdrowe, żwawe, żółciutkie, aż przyjemnie patrzeć. Ładniejszych kacząt w życiu nie widziałam […]
–     To indycze jajko. Zostaw je i zajmij się lepiej swoimi. Czas puścić dzieciaki na wodę.
–     Nie – powiedziała kaczka. – Posiedzę jeszcze; tak długo siedziałam, wytrwam parę dni dłużej.
–     Jak chcesz, moja kochana. 
       I siedziała kaczka cierpliwie, aż pękło i wielkie jajo. 
–     Pip, pip! – odezwało się pisklę i prędko wydostawać się zaczęło ze skorupki. Było bardzo duże i brzydkie! Kaczka patrzyła na nie z ciekawością i uwagą.

POLECAMY

  • Pantomima. 
    Dzieci siedzą skulone na podłodze w roli kaczego jajka. Na znak nauczyciela (np. klaśnięcie w dłonie, dźwięk fletu lub dzwonka) zaczynają powoli wykluwać się ze skorupki. 
    Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel zadaje pytanie: Co czujesz? Czy podobasz się sobie? Czy podobają ci się twoi bracia i siostry kaczki? 
    Każde dziecko wypowiada się na temat.
  • Praca z tekstem.
    Nauczyciel czyta kolejny fragment, dzieci słuchają z uwagą. 

W końcu wykluł się z niego ptak większy i brzydszy od pozostałych dzieci kaczki. Był to samiec. Nie okazał się jednak indykiem. Bez lęku wszedł do wody za kaczą mamą i pływał nawet trochę lepiej niż pozostałe kaczątka. Mimo to czuł się źle, bo był największy, najmniej zgrabny i najbrzydszy spośród wszystkich ptaków. I miał taki nieładny, brudnoszary odcień piór […]
Najbardziej szanowana kaczka powiedziała:
– Wszystkie twoje dzieci są piękne i udane oprócz tego jednego brzydkiego kaczątka, które jest takie duże, dziwne i niezgrabne […]. 
Wszystkie zwierzątka pokazywały sobie z obrzydzeniem pisklę i nazywały je brzydkim kaczątkiem. Nawet siostry i bracia wyśmiewały się z niego. Brzydkie kaczątko cierpiało strasznie. Też chciało być piękne i kochane. 
Pewnego dnia wciąż popychane i poszturchiwane postanowiło uciec. Pisklę nie chciało już podobać się nikomu. Marzyło tylko o spokojnym życiu i pluskaniu się w wodzie, o poczuciu bezpieczeństwa.

  • Tunel myśli. 
    Nauczyciel powiedział: Jak słyszeliście, ostatnie kaczątko wykluło się z jajka, zobaczyło swoich braci, mamę, wodę, inne zwierzęta. A wszyscy wokół patrzyli na kaczątko. Ja teraz wejdę w rolę kaczątka, a wy jako jego siostry, bracia powiecie, co by powiedziały one do kaczątka. 
    Nauczyciel, będąc w roli, idzie wolno przez podwórze (wzdłuż sali), a dzieci, stojąc w dwóch rzędach, mówią, co myślą o kaczątku. 
    Przykłady:
    –    nie chcę się z nim bawić, 
    –    nie lubię cię,
    –    wstydzę się brzydkiego brata, 
    –    jaki on brzydki, 
    –    nie pasuje do nas, 
    –    niepodobny do braci, 
    –    on się zmieni – broniła syna mama,
    –    uciekaj stąd itp.
  • Rozmowa. 
    Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel pyta: Jak myślicie, co czuło brzydkie kaczątko? Czy było lubiane? Czy ktoś go bronił? Dzieci, siedząc w kręgu, wypowiadają się na temat.
  • Nauczyciel dodaje: Kaczątko uciekło z rodzinnego podwórka, rosło wśród obcych. Nikt mu nie dokuczał. Po pewnym czasie znalazło zaczarowane zwierciadło i przejrzało się w nim. Było piękne. Wyglądało jak białe ptaki o długich szyjach. 
    Z brzydkiego kaczątka przeobraziło się w łabędzia. A dzieci wołały: – Mamy nowego pięknego łabędzia!
  • Ściszając głos, nauczyciel pyta: Jak myślicie, czy wśród ludzi można spotkać brzydkie kaczątko? 
    Dzieci wypowiadają się na temat, np. dziecko nielubiane, dziecko źle ubrane, jąkające się, niemające mamy, taty, adoptowane, brzydkie itp.
  • Kto może tym dzieciom pomóc przejrzeć się w zaczarowanym zwierciadle?
    Dzieci podają propozycje.
  • Zakończenie. 
    Na koniec wszystkie dzieci stoją w kręgu i na znak nauczyciela głośno wypowiadają zdanie: Wszystkie dzieci są piękne i szczęśliwe. 

Uwagi o realizacji

Zajęcia rozpoczynają się powitaniem, które wprowadza dzieci w dobry nastrój, integruje grupę. 

Kolejne ćwiczenie językowe – ćwiczenie wymowy – powinno być stosowane codziennie, wiele dzieci ma bowiem słabo wykształcone narządy mowy i kłopoty z oddychaniem. 

Ćwiczenie trzecie ma na celu rozbawienie dzieci oraz wprowadzenie ich w temat zajęć. Zabawa odgrywa wielką rolę w życiu dziecka na każdym etapie rozwoju, ważna jest też w życiu człowieka dorosłego. Według Carli Hannaford [...] zabawa to ruch, który rozwija umysł, to spójność serca, czyli wzorowanie, rozrywka, uczenie się. Zabawa to dawanie i otrzymywanie, czyli przynależność, miłość, wdzięczność, wiedza. Autorka m...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy