Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

8 czerwca 2020

NR 57 (Czerwiec 2020)

Biwak na Mazurach

Cel ogólny  Wsparcie całościowego rozwoju dziecka podczas zabaw sprzyjających 
rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, 
dbania o zdrowie, sprawności ruchowej i bezpieczeństwu
Cele 
szczegółowe 

W obszarze fizycznym dziecko:

POLECAMY

  • rozkłada namiot,
  • przestrzega zasad higieny podczas przyrządzania posiłku,
  • samodzielnie przyrządza kanapki, 
  • buduje ognisko, wykorzystując materiał naturalny,
  • uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • improwizuje ruch.

W obszarze emocjonalnym dziecko:

  • angażuje się w proponowane aktywności,
  • dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej,
  • czerpie radość ze wspólnej zabawy.

W obszarze społecznym dziecko: 

  • odczuwa przynależność do grupy,
  • współdziała w zabawie,
  • nabywa praktycznych umiejętności potrzebnych na biwaku,
  • obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe,
  • przestrzega ustalonych zasad zabawy.

W obszarze poznawczym dziecko:

  • tłumaczy znaczenie słów
  • wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy,
  • wypowiada się na określony temat,
  • wymienia sposoby spędzania czasu nad jeziorem,
  • wyjaśnia zasady ochrony przed kleszczami i komarami,
  • rozpoznaje i nazywa symbole,
  • śpiewa piosenki z dziecięcego i turystycznego repertuaru,
  • eksploruje środowisko Mazur,
  • wykonuje eksperymenty artykulacyjne,
  • używa wyobraźni  w zabawie
Metody 
i techniki
Zabawa fabularyzowana na terenie ogrodu przedszkolnego, 
jakim dysponuje dana placówka
Środki 
dydaktyczne (narzędzia i materiały)
Telegram, bilety autobusowe; plecak turystyczny: namiot, karimata,
menażka, koce piknikowe, 2 bochenki chleba, konserwy, dżem, talerze, sztućce piknikowe, pomidory, ogórki, nóż, chusteczki nawilżane, kubeczki, cerata, woda; gitara dla nauczyciela; znak pola namiotowego, znak paleniska (miejsca, w którym można rozpalić ognisko); preparat do odstraszania komarów i kleszczy; niebieski materiał lub niebieska plandeka do przykrycia piaskownicy; napis „Wypożyczalnia sprzętu rekreacyjnego”; znaki „rower wodny”, „łódka”, „kajak” (przymocowane w czterech rogach piaskownicy); kostka z powtórzonymi piktogramami roweru wodnego, kajaka, łódki; kamizelka i koło ratunkowe; kapelusz i kamizelka wędkarska; wędka; wiadro pełne szablonów ryb ukryte za drzewem

 

Przebieg zajęcia

  • „Telegram” – wprowadzenie do zabawy, definiowanie wskazanych słów.
    Dzieci w sali przedszkolnej odnajdują gitarę, plecak turystyczny z telegramem o treści:
    DZIECIAKI. STOP. ZAPRASZAM NA BIWAK. STOP. MAZURY CZEKAJĄ. STOP. BILET ZAŁĄCZONY. STOP. PLECAK SPAKOWANY. STOP. CZEKAM NA WAS. STOP.
    Po jego odczytaniu, nauczyciel pyta wychowanków, co może oznaczać ta dziwna przesyłka. Czy wszystkie słowa były dla dzieci jasne i zrozumiałe? Prosi o zdefiniowanie (rozszyfrowanie) słów: BIWAK, PLECAK, MAZURY.
  • Wheels on the bus (polska lub angielska wersja) – śpiewanie piosenki.
    Dzieci wychodzą do szatni, aby się przebrać, nauczyciel zabiera plecak, gitarę i zaprasza wychowanków w teren. W rytmie piosenki wszyscy zmierzają do przygotowanego wcześniej miejsca zabawy.
  • „Pole namiotowe” – odczytywanie znaczenia znaku, nabywanie umiejętności rozkładania namiotu.
    Nauczyciel pyta dzieci, co oznacza znak, do którego dotarli (w razie konieczności uzupełnia odpowiedź dzieci). W takim razie sprawdźmy, czy mamy w naszym plecaku namiot. Spróbujmy go rozłożyć. Zapoznanie dzieci z instrukcją zamieszczoną na opakowaniu namiotu, postępowanie według wskazań producenta. Jak myślicie, do czego potrzebny jest nam namiot? Po co go rozłożyliśmy? Ważne przy rozkładaniu namiotu, że ma to być przede wszystkim działanie dzieci. Nauczyciel może jedynie naprowadzać i pomagać.
  • „Kto jest w śpiworze?” – zabawa rozwijająca spostrzeganie. 
    Dzieci zamykają oczy, a nauczyciel wybrane dziecko nakrywa śpiworem. Na znak prowadzącego wszyscy otwierają oczy i mają odgadnąć, kogo brakuje – kto jest schowany w śpiworze. Powtarzamy zabawę kilkukrotnie. Po skończonej zabawie wkładamy śpiwór i karimatę do namiotu.
  • „Chronimy się przed kleszczami” – rozmowa, zabawa naśladowcza.
    Przygotowaliśmy sobie miejsce na nocleg, wobec tego pora na poznanie okolicy. Idziemy na spacer. Musimy się przebrać (dzieci naśladują zmianę ubrań), bo pójdziemy do lasu. Zakładamy jasne ubrania, z długimi rękawami i spodnie z długimi nogawkami. Wiecie dlaczego? Oczywiście, by chronić się przed kleszczami (na jasnym ubraniu lepiej je widać). Kleszcze to są takie małe pajęczaki, które żyją w trawie, między liśćmi, żywią się krwią, czują pot i ciepło swojej ofiary, niektóre z nich przenoszą wirusy i inne groźne choroby. Po ukąszeniu pasożyt ten zostaje na ciele człowieka, powiększając swoje ciało dziesięciokrotnie. Trzeba go umiejętnie usunąć, najlepiej zrobi to lekarz lub pielęgniarka. Preparat odstraszający kleszcze chroni przed kleszczami, więc nauczyciel proponuje użycie go.
  • „Czego nie możemy robić w lesie?” – swobodne wypowiedzi dzieci: hałasować, śmiecić, zrywać i jeść nieznane rośliny, grzyby, niszczyć mrowisk, niszczyć grzybni, straszyć zwierząt.
  • „Kryj się! – zabawa orientacyjno-porządkowa.
    Nauczyciel dzieli dzieci na dwa zespoły, jeden z nich to drzewa. Dzieci te stoją nieruchomo. Pozostałe biegają w dowolnych kierunkach między dziećmi-drzewami, na słowa prowadzącego „Kryj się!” dzieci, które biegały, ukrywają się za wybranym wolnym drzewem. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.
  • „Na jagody” – zabawa muzyczno-ruchowa.
  • Dzieci maszerują, śpiewając piosenkę „Na jagody”; na przerwę w piosence improwizują zbieranie czarnych jagód. Wracając ze spaceru, nauczyciel prosi o zebranie gałęzi na ognisko (jeżeli nie mamy naturalnego materiału, mogą to być również laski gimnastyczne). Składujemy zebrany materiał przy namiocie.
  • „Polowa kuchnia” – zajęcia kulinarne.
    Czy już zgłodnieliście? Co można jeść na biwaku? Czy mamy coś do jedzenia w plecaku? Sprawdźmy. Nauczyciel wyjmuje i prezentuje konserwy, menażkę, naczynia piknikowe. Następnie dzieci rozkładają koce piknikowe, ceratę, myją chustkami nawilżonymi dłonie i przygotowują sobie turystyczne kanapki ze zgromadzonych produktów.
  • „Nad jeziorem” – swobodne wypowiedzi dzieci.
    Przyjechaliśmy na Mazury, a jeszcze nie byliśmy nad jeziorem. 
    Idziemy nad jezioro. Będzie to piaskownica przykryta niebieskim materiałem lub plandeką. Jeżeli jest prostokątna lub kwadratowa, przy k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy