Dołącz do czytelników
Brak wyników

Obchody dni szczególnych

19 stycznia 2021

NR 62 (Styczeń 2021)

Kocie teatralia
jak z pomysłem zakończyć projekt badawczy

Zwierzęta to jeden z wdzięcznych i bezpiecznych tematów do realizacji  zrojektów badawczych. Są bliskie dzieciom, często wprawiają je w zachwyt lub w zdumienie, są źródłem inspiracji do podejmowania różnorodnych aktywności, uczą wrażliwości i szacunku, kształtują poczucie odpowiedzialności, a przede wszystkim rozbudzają ciekawość i wrodzone skłonności poznawcze. 

Marzysz o kocie? 
Każdy kot inny.
Ten jest wesoły, 
a tamten zwinny.
Ten śpi zwinięty 
w mały kłębuszek,
tamten do góry unosi brzuszek.
Którego wybrać? 
Jesteś w rozterce (…)

 

M. Mętrak, 
Takie sobie rymowanki 

 

Zokazji zbliżającego się Światowego Dnia Kota, który przypada na dzień 17 lutego, warto zorganizować cykl zajęć poświęcony tym lubianym przez wszystkich czworonogom. Ze względu na bliskość tematu i możliwość podzielenia się swoim bezpośrednim doświadczeniem i wiedzą warto przeprowadzić zajęcia na podstawie metody projektu badawczego. Zarówno dzieci młodsze, jak i te starsze będą miały wiele do powiedzenia na temat domowych pupilów, toteż opracowanie siatki wiedzy oraz siatki pytań nie będzie stanowiło większego problemu. Przy tak popularnym temacie sukces projektu będzie gwarantowany. Zaskoczyć nas może jedynie zakres treści w samodzielnie sformułowanych pytaniach na interesujące dzieci zagadnienia, gdyż może on być bardzo szeroki. Dlatego warto pogrupować zadane pytania tematycznie, co nada kierunek dziecięcym poszukiwaniom i pomoże w sprawnym uporządkowaniu zdobywanej wiedzy. W grupie straszaków przy realizacji projektu „Koty i kotki” udało się poukładać wszystkie zapytania dzieci według następujących bloków tematycznych: 

  • Pielęgnacja kota 
  • Kocie zdrowie
  • Kocie rodziny
  • Koty mają swoje sprawy
  • Bajkowe koty
  • Bezdomne koty

Pracując metodą projektu badawczego, musimy przede wszystkim pamiętać, że w trakcie poszukiwania odpowiedzi na postawione pytania to dzieci mają decydujący wpływ na dobór działań, rodzaj organizowanych wydarzeń i sposoby poszukiwania odpowiedzi. Dlatego w kolejnej fazie projektu wspólnie przygotowaliśmy zajęcia terenowe, zaplanowaliśmy rozmowy z ekspertami oraz pracowaliśmy nad wyposażeniem kącika tematycznego, dokumentowaniem działań i oprawą plastyczną tematu.

Warto pamiętać, że często kierunek zainteresowań dzieci może zaskoczyć nauczycieli, zatem dobrze jest być przygotowanym i mieć w pogotowiu wiele propozycji na rozwiązanie danego problemu zgłoszonego przez samych wychowanków. Zdobytą wiedzę przedstawiamy za pomocą opisów, rysunków, działań konstrukcyjnych, tańca, zabaw ruchowych oraz zabaw inscenizacyjnych. 

I. Pielęgnacja kota

Na to zagadnienie odpowiedzieli nam eksperci wybrani przez dzieci. Nagrali oni specjalne filmiki instruktażowe wraz ze swoimi czworonożnymi milusińskimi. W gronie występujących znalazł się m.in. ulubiony kot pani dyrektor –  Fruzia, rasowy kot rosyjski jednego z naszych wychowanków oraz adoptowane ze schroniska koty babci Frania. Goście pokazywali i opowiadali o sposobach opieki nad kotami, ich ulubionych przysmakach, akcesoriach do pielęgnacji kociej sierści, pazurków oraz zabawach. 

Jednym z elementów podsumowujących ten blok tematyczny była nauka piosenki Kot jest czysty oraz zabawa rozwijająca sprawność narządów artykulacyjnych „Kocie języczki”. 

II. Kocie zdrowie 

Filmik na temat pracy weterynarza odkrył przed dziećmi tajemnice związane z kocim zdrowiem. Podczas wywiadu, na którym ekspert – weterynarz –
odpowiadał na wcześniej zadane przez dzieci pytania sześciolatki dowiedziały się m.in.: jakich potraw koty powinny unikać, na jakie choroby zapadają najczęściej, jak należy dbać o kota, żeby dobrze czuł się w domu, jak zachowują się małe kotki zaraz po urodzeniu, czy to prawda, że kot może spaść z drzewa i nic mu się nie stanie. Podczas filmiku weterynarz zaprezentował nam również swoją lekarską torbę, w której znajdowały się niezbędne akcesoria do leczenia i pielęgnacji kotów. W zdumienie wprowadził dzieciaki fakt, że kot może dostawać zastrzyki (zupełnie tak jak one, gdy są chore). 

Zajęcia o kocim zdrowiu wzbogaciliśmy o opowieść ruchową „Kocie zabawy” i zagadki pantomimiczne „Mowa ciała kotów”, a zakończyliśmy inscenizacją wiersza S. Jachowicza Chory kotek.

III. Kocie rodziny 

Do tego zagadnienia wykorzystaliśmy albumy przyrodnicze zgromadzone w kąciku tematycznym przez samych wychowanków. Zastanawialiśmy się wspólnie, co łączy ze sobą wszystkie koty i co je różni. Czy wszystkie dzikie koty ryczą? Czy wszystkie koty mruczą? Czy każdy kot potrafi miauczeć? Zaplanowaliśmy również wycieczkę do ogrodu zoologicznego, żeby bezpośrednio zobaczyć dzikie koty na wybiegu. Chcieliśmy ukierunkować nasze obserwacje w zoo tylko na wybrane, interesujące nas gatunki zwierząt, a przed wybranym przez dzieci okazem zrobić szkic w plenerze. Miesiąc luty nie gwarantował nam jednak, że zobaczymy wszystkie koty, dlatego odłożyliśmy wycieczkę na cieplejszy okres. 

Zwieńczeniem tematu była praca zespołowa pt. Dzikie koty. Wychowankowie w czteroosobowych zespołach malowali na dużym arkuszu brystolu wybranego przez siebie przedstawiciela czworonogów. Uporządkowanie zdobytej wiedzy stanowił schemat kociej rodziny, który przedstawiał się następująco:

Kocia rodzina
KOTY  RYCZĄCE (wielkie koty)      
JAGUAR
TYGRYS
 LEW

MAŁE KOTY
RYŚ
KOT DOMOWY
ŻBIK     
OCELOT GEPARD

IV. Koty mają swoje sprawy 

Wycieczka uliczkami wokół przedszkola pozwoliła nam na obserwację spotkanych po drodze kotów. Niestety, nie było ich dużo, ale jeden z nich zainspirował nas do poszukiwania odpowiedzi na pytania, co koty robią w ciągu dnia i co koty robią w nocy. 

Po powrocie do przedszkola układaliśmy opowiadania twórcze pt. Kocie sprawy, do których wykonaliśmy ilustracje. Wszystkie opowiadania zostały nagrane na dyktafon, przepisane i zamieszczone wraz z ilustracjami w grupowej książeczce pt. Ważne sprawy kotów. W holu wyeksponowano także prace plastyczne wykonane techniką batik świecowy pt. Koty nocą.

V. Bajkowe koty 

Wśród akcesoriów przyniesionych przez dzieci do kącika tematycznego oprócz albumów, zdjęć dzieci ze swoimi futerkowymi pupilami, plakatów, kalendarzy, pluszowych zabawek, kocich akcesoriów znalazły się również książki z opowiadaniami i wierszami oraz płyty CD z piosenkami i filmami o kotach. Z bogatego repertuaru wybraliśmy wiersze do przygotowania inscenizacji podsumowującej cały projekt. Wykonaliśmy również maski kota wycięte z szablonu do wykorzystania w przedszkolnym przedstawieniu oraz obejrzeliśmy film animowany pt. Przygody kota Filemona. Na relaksację poobiednią z dostępnych propozycji wybraliśmy do głośnego czytania zbiór opowiadań autorstwa 
T. Trojanowskiego Kocie historie, książkę, która otrzymała w 1998 r. Nagrodę Literacką im. Kornela Makuszyńskiego.

VI. Bezdomne koty

Światowy Dzień Kota to doskonała okazja, żeby pomóc kotom wolno żyjącym i podopiecznym schronisk i przytulisk dla kotów. Warto w tym czasie zorganizować akcję, w której podopieczni miejskiego schroniska wzbogacą się o karmę lub fundusze na opiekę nad kotami, szczególnie na ich leczenie. W naszym przypadku zorganizowaliśmy wielką Kocią Galerię na przedszkolnej sali gimnastycznej, w której zgromadziliśmy wszystkie prace plastyczno-konstrukcyjne dzieci powstałe w trakcie realizacji projektu. Pojawiły się na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy