Dołącz do czytelników
Brak wyników

Obchody dni szczególnych

10 listopada 2020

NR 60 (Listopad 2020)

Babcia też człowiek – scenariusz z okazji Dnia Babci i Dziadka

17

Dziadkowie dla wielu ludzi od lat stanowią niezaprzeczalny symbol miłości, cierpliwości, troski i spokoju. Nic więc dziwnego, że wśród form współpracy ze środowiskiem rodzinnym Dzień Babci i Dziadka zawsze zajmuje kluczowe miejsce. Jest jednym z najważniejszych spotkań rodzinnych organizowanych na terenie przedszkola – gromadzi największą liczbę wyjątkowych gości bliskich dzieciom. Nic też dziwnego, że wymaga specjalnej oprawy i wielu przygotowań. 

Obchody tego dnia w każdym przedszkolu wyglądają inaczej w zależności od możliwości organizacyjnych, umiejętności i zainteresowań dzieci oraz inwencji nauczycieli. Najczęściej są to przedstawienia w wykonaniu najmłodszych połączone z wręczeniem samodzielnie przygotowanych upominków i smacznym poczęstunkiem. Czasami przybierają charakter wspólnej zabawy, podczas której dzieci występują w roli gospodarzy i przeprowadzają konkursy, wesołe quizy, zapraszają do popularnych pląsów, tańców integracyjnych i zabaw, budząc w ten sposób wspomnienia dziadków z ich lat dziecięcych. 

POLECAMY

Obchody tego wyjątkowego dnia poprzedzone są w placówkach przedszkolnych cyklem zajęć poświęconych najbliższym członkom rodziny. Na przedszkolnych korytarzach lub w salach pojawiają się galerie rodzinne, w których prezentowane są portrety babć i dziadków wykonane różnymi technikami, począwszy od malowania farbami, rysowania tuszem, kredkami, na przepięknie kolorowych metamorfozach kolażowych skończywszy. W dzień poprzedzający to rodzinne święto organizowane są warsztaty kulinarne, podczas których dzieci samodzielnie przygotowują słodkie niespodzianki. Niektóre z nich, np. szarlotka, przywracają na myśl niezapomniane smaki dzieciństwa. 

Tematyka zajęć koncentruje się wokół najważniejszych wartości rodzinnych. Podczas zajęć, odwołując się do doświadczeń, wiedzy i przeżyć dzieci, rozmawiamy z wychowankami o szacunku do osób starszych, o ulubionych zajęciach dziadków i ich pasjach, poznajemy zabawy z dawnych lat, oglądamy stare fotografie, rodzinne albumy, reprodukcje przedstawiające sceny rodzinne, tworzymy drzewo genealogiczne, poznajemy stopnie pokrewieństwa między członkami najbliższej rodzinny, uczymy się wierszy i piosenek, którymi głównym bohaterami są babcie i dziadkowie, oraz przygotowujemy dla nich drobne upominki. Wszystkie te działania mają podnieść rangę Dnia Babci i Dziadka, podkreślić rolę dziadków w rodzinie, zwrócić wychowankom szczególną uwagę na szacunek do osób starszych, chęć niesienia im pomocy w sytuacjach dnia codziennego oraz zacieśnić więzi rodzinne między najbliższymi członkami rodziny. 

Przygotowując przedstawienie z okazji Dnia Babci i Dziadka, często tworzymy ciekawy artystyczny miks wierszy i piosenek, którymi głównymi bohaterami są najstarsi członkowie rodziny. Sięgamy często po sprawdzone pozycje literatury i utwory muzyczne, które w wykonaniu najmłodszych zawsze wywołują uśmiech, a czasami nawet łzy wzruszenia. Tradycją jednej z najstarszych grup naszego przedszkola jest występ, podczas którego wychowankowie recytują krótkie wierszyki o swoich babciach i dziadkach. Pomysłowość i swoboda tworzenia pozwala na przemycenie zasłyszanych od dzieci informacji o dziadkach w zgrabnej formie sympatycznej rymowanki. Podczas uroczystości każde z dzieci ma niepowtarzalną okazję, by podczas indywidualnego występu zaprezentować się swojej ukochanej babci i dziadkowi. 

Skarbnicą pomysłów na dobrą inscenizację mogą być również opowiadania lub bajki, których głównymi bohaterami są dziadkowie. Inspiracją do naszego ostatniego spektaklu było opowiadanie I. Landau Babcia też człowiek. Ta pozycja literatury dziecięcej ze względu na swoją piękną formę i treść stała się niewyczerpaną skarbnicą tematów do prowadzenia rozmów na temat dziadków, pomocą w kształtowaniu postaw opartych na szacunku, w wyzwalaniu potrzeb okazywania swoim najbliższym serdecznych uczuć zarówno w słowach, jak i w działaniu. Bohaterami opowiadania są Kasia i Jurek, którzy po powrocie do domu zastają babcię w niecodziennej sytuacji.

Ukochana przez nich osoba, zamiast podać im obiad, posprzątać mieszkanie i zrobić zakupy, odpoczywa sobie w najlepsze na kanapie z książką w ręku. W ciągu jednego popołudnia na kilku metrach kwadratowych obserwujemy ciekawą metamorfozę zachowań zarówno dzieci, jak i starszej pani. Wnuczęta muszą się zmierzyć z nowymi obowiązkami, a babcia zachować dystans i powagę wobec zaaranżowanej przez siebie sytuacji. 

Bohaterowie przedstawienia

Wnuczęta oraz babcia to główni bohaterowie przedstawienia. Przygotowując spektakl teatralny z dziećmi, często wykorzystujemy ich artystyczny potencjał. Dlatego jeżeli w grupie są dzieci posiadające predyspozycje do odtworzenia głównych ról, warto pochylić się nad tym pięknym i ponadczasowym w swoim przesłaniu tekstem Ireny Landau. Jeżeli pracujemy z całą grupą, musimy zapewnić aktywny udział wszystkim małym aktorom. 

Zależało mi, żeby rola większości grupy nie sprowadzała się tylko do śpiewania piosenek, dlatego rozbudowałam niektóre części scenariusza, dając szansę na pokazanie swoich umiejętności artystycznych większej liczbie dzieci. Tak powstała m.in. scena w przedszkolu, podczas której nauczycielka prowadzi rozmowy z dziećmi na temat babć i dziadków. Do wypowiedzi dzieci wykorzystałam fragmenty popularnych wierszy znanych autorów (m.in. H. Niewiadomskiej Moja babcia, L. Marjańskiej Wszystko dla babci). Rozbudowałam również scenę w barze, podczas której do głosu doszły tzw. myśli dzieci. W ten sposób cała grupa mogła się zaprezentować nie tylko poprzez śpiew, ale również poprzez indywidualny występ słowny. Jest jeszcze narrator, który wprowadza publiczność w odpowiednie sceny, oraz mama, która rozpoczyna spektakl.

Scenografia

Oprawę scenograficzną ograniczyłam do ustawionego z krzeseł kręgu, którego centralnym miejscem była kanapa ułożona z materacy do ćwiczeń gimnastycznych i przysłonięta ładnym pledem. Wokół kanapy i na niej ułożone były poduszki, torba na zakupy.

Rekwizyty

Główne przedmioty dekoracji scenicznej to poduszki kwadratowe, mały stolik wiklinowy, dwa dodatkowe krzesełka, strój wyjściowy dla mamy (żakiet, torebka), książka i budzik, laski gimnastyczne ozdobione wstążkami, białe chusteczki materiałowe. 

Muzyka

Oprawa muzyczna to efekt współpracy z zatrudnionym w przedszkolu instruktorem umuzykalnienia. Muzyka na żywo podnosi wartość i efektywność inscenizacji, dlatego zawsze z niej korzystamy. Dodatkowo wykorzystano dwa utwory muzyczne przy zastosowaniu technicznych środków audytywnych (płyty CD). 

Kostiumy

Stroje teatralne stanowiły białe bluzki dla dziewczynek i spódniczki w kratkę, dla chłopców – czarne spodnie i kamizelki w kratkę (stroje na wyposażeniu przedszkola), szlafrok i ciepłe kapcie dla babci, wałki do włosów, marynarka i torebka dla mamy.

BABCIA TEŻ CZŁOWIEK

Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka

Scena I. Dom
Opis scenografii: Na dywanie rozłożone są poduszki, krzesła dla każdego dziecka ustawione w kręgu, w centrum kręgu stoi kanapa.
(Dzieci przy akompaniamencie instrumentu wchodzą do sali, siadają na podłodze, przechylają głowy w lewą stronę, podkładają złączone dłonie pod policzek, zamykają oczy. Na dźwięk budzika podnoszą się i w szybkim tempie recytują tekst połączony z improwizacją ruchową)
Improwizacja ruchowa do fragmentu wiersza Szybko! Danuty Wawiłow w wykonaniu całej grupy.

Szybko, zbudź się, szybko wstawaj!
Szybko, szybko, stygnie kawa!
Szybko, zęby myj i ręce!
Szybko, światło gaś w łazience!
Szybko, tata na nas czeka!
Szybko, tramwaj nam ucieka!
Szybko, szybko, bez hałasu! 
Szybko, szybko, nie ma czasu!

(Po skończonej recytacji dzieci siadają w siadzie skrzyżnym w rozsypce na podłodze, mama wkłada marynarkę, poprawia włosy, zwraca się do dzieci)

Mama: Kasiu, Jurku, szybko wstajemy i szykujemy się do przedszkola i do szkoły. Ząbki już umyte, buzia pięknie lśni. Śniadanko zaraz zjemy i szybko się ubierzemy.

Piosenka „Na chłodne dni” z improwizacją ruchową 

Umiem włożyć już buciki, kurtkę zapiąć na guziki
Chociaż trochę zimno dziś, to na spacer warto iść 2 x…

(Po zaśpiewaniu piosenki dzieci siadają na krzesełkach ustawionych w kręgu, mama zakłada torebkę na ramię)

Mama: Kasiu, dzisiaj przyjdzie po ciebie Jurek.
Kasia: A babcia? Dlaczego babcia nie może po mnie przyjdź?
Mama: Przecież wiesz, że babcia robi bardzo dużo różnych rzeczy. Mieszkanie sprząta! I chodzi do jednej pani robić zastrzyki! I gotuje, przecież wiesz jak.
Kasia: Wiem, wiem, nasza babcia gotuje wspaniale. 

(Mama na pożegnanie macha dzieciom)

Scena II. Przedszkole
(Na kanapie siada dziecko, które odgrywa rolę nauczycielki)

Nauczycielka: Kasiu, Jurku, zapraszam do sali. (Zwraca się do dzieci w kręgu) Dzień dobry. Przywitajmy się naszą piosenką na dobry dzień.

Piosenka „Przedszkole – drugi dom”

Gdy dzień wstaje i budzi świat, ranna pora wstaję i ja (…)
Nauczycielka: Już niedługo Dzień Babci i Dziadka. Porozmawiamy sobie o ważnych dla was osobach. 

(Cała grupa recytuje wiersz z improwizacją ruchową)

Dzieci: Różne babcie są na świecie, różne babcie są!
Jedne chude jak paluszek, drugie grube jak bąk.
Kolorowe jak motyle, piegowate jak daktyle,
czasem srebrne, czasem złote,
ale zawsze bardzo słodkie są.
Nauczycielka: A jakie są wasze babcie?

(Nauczycielka zwraca się do dzieci po imieniu)

Dziecko 1: 
Moja babcia jest kochana,
uśmiechnięta już od rana 
i bardzo, bardzo zapracowana.

Dziecko 2: 
Cudowna moja babcia 
uczy mnie grzeczności, 
w przyjaźni żyć i w miłości.

Dziecko 3: 
Moja babcia jest bardzo nowoczesna,
nie chce chodzić w ciepłych kapciach
i w fotelu się nie buja.
Tylko wciąż po świecie hula.

Dziecko 4: 
Moja babcia wciąż jest młoda,
ciągle marzy o przygodach
i choć skarpet nie ceruje,
nie upina włosów w koka,
to swe wnuki oraz dziadka bardzo kocha!

Piosenka „Nie pytajcie”

Nie pytajcie, nie pytajcie, kogo wolę, 
bo to sprawa, bo to sprawa całkiem jasna. 
Lepsza babcia, lepsza babcia niż przedszkole, 
bo jest tylko, bo jest tylko moja własna…

Dziecko 5: 
Moja babcia ma złote ręce,
lalce uszyje nową sukienkę
i na serwetce wyszyje serce,
na drutach zrobi mi rękawiczki
i z włóczki szalik 
mięciutki, śliczny.

Dziecko 6:
Babcia zaprowadzi mnie do przedszkola,
a kiedy czasem je...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy