Na łamach ósmego wydania czasopisma „Wychowanie w przedszkolu” prezentujemy refleksje teoretyków i praktyków na temat wczesnego nauczania języka obcego w przedszkolu oraz obniżenia wieku szkolnego. W rubryce „Razem z rodzicami” opisujemy nowatorskie rozwiązania metodyczne i organizacyjne stosowane w polskich przedszkolach, promujące ciekawe formy współpracy z rodzicami. Ponadto zamieszczamy materiały związane z rozwijaniem aktywności twórczej, społecznej i poznawczej przedszkolaków.
We wrześniowym numerze magazynu poruszamy również niniejsze zagadnienia:
Artykuł Ewy Szulskiej-Wyrwy pt. „Ciekawe formy współpracy z rodzicami” to kopalnia pomysłów na usprawnienie pracy wychowawczej z uczniami, przy aktywnym współuczestniczeniu rodziców w procesie dydaktycznym. Proponowane formy włączenia opiekunów w życie przedszkola zostały opisane na przykładzie zajęć mających na celu zachęcenie maluchów do spożywania warzyw i owoców, zorganizowanych w Przedszkolu nr 151 w Warszawie. „Rodzice chcą współdziałać i dobrze, gdy przedszkole umożliwia im realizację trafnych, skutecznych pomysłów wspomagających nasze wysiłki. Opiekunowie oczekują na zaproszenie postrzegane jako zachęta. Zależy im na tym, aby nie lekceważyć ich głosu w sprawach wychowawczych dotyczących ich pociech. Czują się wtedy bardziej docenieni, szanowani – czują się partnerami, z którymi liczą się nauczycielki przedszkola” – zapewnia autorka.
We wrześniowym wydaniu czasopisma publikujemy tekst Urszuli Krakowskiej pt. „Stymulowanie rozwoju zmysłów dziecka – o edukacyjnych walorach sensorycznych kryjówek”. Autorka przybliża czytelnikom, jakie oznaki mogą wskazywać na nieprawidłowości w percepcji zmysłowej malucha oraz radzi, jak wspierać podopiecznego w wykształceniu integracji sensorycznej. Urszula Krakowska zapewnia, że rozwój zmysłów dziecka umożliwiają sensoryczne zabawki, które w kompleksowy sposób stymulują wzrok i dotyk, a także rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową. „Kryjówka sensoryczna to nie tylko okazja do ćwiczenia zmysłu wzroku (kolorowe dodatki), słuchu („szeleszcząca” zawartość elementów), dotyku (aplikacje o różnej fakturze) oraz równowagi (ścieżka do czołgania lub raczkowania), ale również doskonałe miejsce do zabawy i relaksu dziecka” – dodaje autorka.
Państwa uwadze polecamy również tekst Pauliny Gołaskiej pt. „Wczesne relacje i dobre więzi – warunki rozwoju dziecka”, zamieszczony w rubryce „Kształcenie i doskonalenie”. Artykuł dostarcza cennej wiedzy na temat rozwoju dziecka od okresu prenatalnego do czwartej, ostatniej fazy separowania się i budowania rdzenia własnej tożsamości, która zwykle kończy się około 3. roku życia. Autorka opisuje również proces kształtowania się wyjątkowej więzi łączącej matkę z noworodkiem.
W tym miesiącu w „Poradniku prawnym nauczyciela i dyrektora przedszkola” przypominamy, że każde przedszkole powinno stworzyć warunki do wszechstronnego rozwoju dziecka zgodnie z jego
potencjałem, potrzebami i zainteresowaniami. Realizację tego celu umożliwia pomoc psychologiczno-pedagogiczna, która „udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem lub – jeśli zachodzi taka potrzeba – w formach pomocy określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach” – wyjaśnia Aleksandra Kubala-Kulpińska.
Temat wynagrodzenia nauczycieli podejmuje Ewa Fiedorowicz, przybliżając czytelnikom ogólne warunki przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy. Specjalista ds. prawa pracy przypomina, że zasadnicze wynagrodzenie nauczycieli zależy od poziomu wykształcenia (najwyższego poziomu wykształcenia nauczyciela), stopnia awansu zawodowego, posiadanych kwalifikacji oraz wymiaru zajęć obowiązkowych. Wysokość dodatków zależna jest z kolei od okresu zatrudnienia, jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć, powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji oraz trudnych lub uciążliwych warunków pracy.