Na łamach siódmego wydania magazynu „Wychowanie w przedszkolu” piszemy o różnych sposobach aktywnego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu podczas wakacji. Tekst dr hab. Jolanty Andrzejewskiej, otwierający niniejszy numer czasopisma, poświęcony został refleksji na temat rozwijania aktywności poznawczej dziecka. Zamieszczamy również przykłady utworów literackich inspirujących dzieci do rozwijania pasji twórczych i wykonywania prac plastycznych.
W lipcu i sierpniu poruszamy też poniższe zagadnienia:
W życie wchodzi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dotychczas obowiązująca podstawa programowa wychowania przedszkolnego została poszerzona o nowy obszar – „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym”. Artykuł dr Marty Kotarby-Kańczugowskiej pt. „Język obcy w przedszkolu” dostarcza czytelnikom wiedzy na temat celowości nauczania języków obcych w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Autorka podkreśla, że kompetencja językowa ma wpływ na ogólną sprawność komunikacyjną podopiecznego. Co więcej – dobrze rozwinięta kompetencja w języku ojczystym zwiększa szanse dziecka na sprawne uczenie się języka obcego.
W rubryce „Zabawy, Zajęcia, Scenariusze” publikujemy drugą część artykułu Agnieszki Zajkowskiej pt. „Dogoterapia – atrakcyjne zajęcia”, kontynuując temat podjęty w poprzednim wydaniu czasopisma „Wychowanie w przedszkolu”. Tym razem autorka przedstawia szereg ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć terapeutycznych z udziałem czworonoga i dzieli się scenariuszem pracy opracowanym dla sześciolatka mającego problemy z koncentracją uwagi. Ekspertka przekonuje tym samym, że dogoterapia pomaga w realizacji różnych celów edukacyjnych. Na łamach siódmego numeru pisma Agnieszka Zajkowska proponuje zabawy utrwalające nazwy figur geometrycznych i wymienia środki dydaktyczne służące osiągnięciu tego celu.
Czy socjoterapia może być lekiem na problemy adaptacyjne przedszkolaków i ich rodziców? Odpowiedź na to pytanie znajdą Państwo w artykule Joanny Barankiewicz pt. „Socjoterapia szansą na dobry start”. Autorka wymienia w nim główne założenia działań socjoterapeutycznych i pokazuje, że już na tym etapie edukacji można śmiało korzystać z tego typu zajęć, aby rozwiązać problemy z którymi często borykają się najmłodsze dzieci.
W tej samej rubryce zamieściliśmy artykuł Anny Lesiuk pt. „Jak radzić sobie z emocjami?”. Autorka podejmuje niezwykle interesujące, a zarazem bardzo ważne zagadnienie, jakim jest uczenie dzieci radzenia sobie z negatywnymi uczuciami. Ekspertka proponuje czytelnikom środki dydaktyczne służące realizacji tego celu i pokazuje, w jaki sposób można nauczyć podopiecznych wyrażania emocji w sposób społecznie akceptowany. Artykuł ilustrują prace plastyczne wykonane przez przedszkolaków, które miały za zadanie zdefiniowanie takich emocji jak: radość, zadowolenie, smutek, znudzenie, złość, strach. Obserwacja ich twórczości dostarcza cennej wiedzy na temat tego, w jaki sposób dzieci rozpoznają i wyrażają swoje uczucia.
W niniejszym numerze w „Poradniku prawnym nauczyciela i dyrektora przedszkola” poruszamy temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Aspekty prawne i terapeutyczne związane z tym zagadnieniem przybliża czytelnikom Justyna Płachetka z Centrum Rehabilitacyjno-Readaptacyjnego „Nadzieja” w Bielsku-Białej. Ekspertka wyjaśnia, że „wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) to inaczej pomoc udzielana małemu człowiekowi i jego rodzinie przez specjalistów (lekarzy, psychologów, pedagogów, rehabilitantów itd.)1 . Jest to działanie celowe, kompleksowe, systematyczne oraz zróżnicowane i dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka. WWRD jest wdrażane od momentu zdiagnozowania malucha po urodzeniu i trwa do ukończenia przez niego 7. roku życia i rozpoczęcia edukacji w szkole”.