Na łamach czwartego wydania magazynu „Wychowanie w przedszkolu” opisujemy ważny aspekt w procesie kształtowania osobowości dziecka, jakim nauka szacunku dla tradycji i kultury narodu. Po raz kolejny poruszamy zagadnienie ochrony fizycznego i psychicznego zdrowia dzieci oraz ich dobrego samopoczucia. Związane z tą problematyką zadania dla rodziców i wychowawców znajdują się w artykułach pt. „Próchnica zębów u dzieci” i „Na niebiesko dla autyzmu!”.
Osobne miejsce w naszym czasopiśmie poświęciliśmy tematyce przeciwdziałania agresji u dzieci. Joanna Kulikowska-Jopich i Agnieszka Bąbczyńska polecają sprawdzony sposób na przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym u podopiecznych, zaś Ewa Racinowska przybliża genezę takich zachowań.
W czwartym wydaniu pisma poruszamy też niniejsze zagadnienia:
Czwarte wydanie pisma otwiera artykuł prof. dr hab. n. med. Barbary Woynarowskiej pt. „Próchnica zębów u dzieci – jak jej zapobiegać?”, w którym ekspertka przybliża czytelnikom podstawowe zasady zapobiegania próchnicy zębów i wyjaśnia, jaka jest rola przedszkola w profilaktyce próchnicy zębów u najmłodszych wychowanków.
W rubryce „Panorama edukacji” publikujemy interesujący artykuł stanowiący podsumowanie projektu „What is Europe?” programu Comenius, realizowanego w Przedszkolu nr 25 w Warszawie. „Wspólne zainteresowania i ciekawe spojrzenie na edukację dzieci połączyło kilka europejskich przedszkoli: w Norwegii, Czechach, Chorwacji, na Słowacji i w Polsce. Z pozoru zupełnie różne placówki, o odmiennych programach, lecz takim samym otwartym podejściu do edukacji małego dziecka postanowiły stworzyć wspólny projekt o ściśle określonych celach” – pisze Anna Pawłowska-Niedbała. Autorka opisuje pokrótce model edukacji wypracowany w przedszkolu w każdym z wymienionych wyżej krajów, co dostarcza czytelnikowi mnóstwa inspiracji, pozwalających uatrakcyjnić program zajęć dla dzieci w placówce, w której pracuje.
Państwa uwadze polecamy w szczególności artykuł zatytułowany „Czy agresji można się nauczyć?” autorstwa Ewy Racinowskiej. Autorka opisując genezę, klasyfikację i czynniki warunkujące nasilanie się tego zjawiska podkreśla, że agresja u dzieci jest wypadkową wpływów genetycznych i środowiskowych, przy czym największe znaczenie ma uczenie się agresywnych zachowań. „Wraz z wiekiem małego człowieka coraz większą rolę odgrywają także: jego własne rozumienie zjawisk, jego dążenia, pragnienia, nadzieje i obawy. Oddziaływanie środowiska może wzmacniać biologicznie uwarunkowane tendencje do agresji lub je osłabiać” – wyjaśnia ekspertka. Ponadto agresja u dzieci wzrasta wskutek oglądania przemocy w telewizji i obniżania się wrażliwości na cudze cierpienie w wyniku obserwowania takich scen.
Ważny temat, jakim jest rozwój emocjonalny przedszkolaka podejmuje Anna I. Brzezińska, Joanna Matejczuk i Monika Mielcarek w artykule pt. „Razem, czyli pomysł na pracę z sześciolatkami w klasie I”, dostarczającym wielu pomysłów na przeprowadzenie kreatywnych i efektywnych zajęć z najmłodszymi uczniami. „Czas nauki w szkole jest nie tylko inwestycją w rozwój poznawczy. To również czas poznawania siebie i przygotowywania się do świadomej odpowiedzialności za własną naukę i pracę. Zadaniem nauczyciela jest dążenie do samoregulacji ucznia w zakresie emocji (kontroli emocji), motywacji (motywacji zadaniowej) i zachowania (kontroli działania)” – podkreślają autorki.
Problematykę kształtowania rozwoju emocjonalnego dziecka i sposobów wyrażania emocji przez najmłodszych podopiecznych porusza również Krystyna Zielińska w artykule zatytułowanym „Jak wspomagać rozwój emocjonalny przedszkolaka?”. Autorka wyjaśnia, że „małe dzieci wyrażają cały repertuar reakcji emocjonalnych; od złości do radości, przez strach, zakłopotanie i onieśmielenie. W miarę, jak dorastają, reakcje emocjonalne nie są już tak rozległe, przypadkowe i stają się o wiele bardziej zróżnicowane. Oznacza to, że wraz z wiekiem podopiecznego, sposoby wyrażania emocji powinny być u niego mniej gwałtowne. Wiąże się to z rozwojem gruczołów wydzielania wewnętrznego i uczeniem się norm zachowań akceptowanych.
W tym miesiącu w „Poradniku prawnym nauczyciela i dyrektora przedszkola” informujemy jakie działania musi podjąć dyrektor, gdy zdarzy się wypadek w przedszkolu. Anna Oleszak z Wyższej Szkoły Humanistycznej TWP przybliża treść aktów prawnych regulujących zakres obowiązków spoczywających na dyrektorze instytucji opiekuńczo-wychowawczej w przypadku wystąpienia ciężkiego lub śmiertelnego wypadku przy pracy.