Drugie wydanie czasopisma „Wychowanie w przedszkolu” poświęciliśmy zagadnieniom związanym ze wspomaganiem rozwoju dziecka i kształtowaniem jego kompetencji komunikacyjnej. Niniejszy numer dostarczy Państwu sporej dawki wiedzy i inspiracji prosto od praktyków. W lutym poruszamy też takie tematy jak:
Państwa uwadze polecamy w szczególności artykuł Lilli Cekały pt. „Wspomaganie rozwoju dziecka w przedszkolu w Anglii”. Ekspertka w dziedzinie oligofrenopedagogiki opisuje swoje doświadczenia ze stażu w przedszkolu i szkole podstawowej w Plymouth, który odbywała w ramach uczestnictwa w programie Leonardo da Vinci. Obserwacja tego, jak funkcjonuje system wspomagania rozwoju dziecka w brytyjskiej instytucji opiekuńczo-wychowawczej i jednostce oświatowo-wychowawczej dostarczyła cennej wiedzy, pozwalającej usprawnić pracę dydaktyczną z dzieckiem niepełnosprawnym. „Placówki, które poznałam podczas stażu, tworzą przyjazne dziecku środowisko, realizują jego potrzeby i są nastawione na sukces mierzony nie tylko miarą rozwoju intelektualnego, lecz także osiąganych przez ucznia postępów na miarę indywidualnych możliwości fizycznych i psychicznych” – pisze Lilla Cekała, podsumowując swój wkład w organizację procesu rewalidacji indywidualnej i grupowej dziecka w klasie szkolnej i grupie przedszkolnej. Wspomaganie rozwoju dziecka w przedszkolu w Wielkiej Brytanii odbywało się również poprzez zabawy polisensoryczne dostosowane do wieku rozwojowego i możliwości psychofizycznych wychowanków.
Osobne miejsce w naszym magazynie poświęciliśmy na omówienie holistycznej koncepcji wsparcia i rehabilitacji osób o głębokim wielorakim upośledzeniu umysłowym, opracowanej ponad 40 lat temu przez uznanego niemieckiego pedagoga specjalnego i psychologa. Stymulacja bazalna Andreasa Fröhlicha z powodzeniem stosowana jest w wielu europejskich krajach. „Podmiotowe, pełne szacunku podejście do drugiego człowieka, które przejawia się już w samym sposobie myślenia twórcy, a także jego kontynuatorów, jest jej cechą charakterystyczną” – podkreślają autorki artykułu – Lidia Szmania i Paulina Gołaska z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Andreas Fröhlich wyraźnie akcentował, że stymulacja bazalna nie jest metodą pracy, lecz filozofią i sposobem patrzenia na świat i ludzi, dlatego też nie wyodrębnił jednoznacznych założeń swojej koncepcji.
W rubryce „Razem z rodzicami” publikujemy artykuł pt. „Zachowania prospołeczne dzieci”, traktujący o pożądanych i bardzo cenionych w danej grupie społecznej postawach, jakie prezentują nasi podopieczni. Monika Deja wyjaśnia w nim co sprawia, że chętnie niesiemy pomoc innym i co warunkuje rozwój empatii u ludzi. Zachowania prospołeczne dzieci determinują również czynniki społeczne i rodzinne. „Co więc powinni zrobić nauczyciele i rodzice, by egoistycznych zachowań dziecka było coraz mniej, a codziennością stało się działanie altruistyczne? Odpowiedź na to pytanie można zawrzeć w dwóch słowach: wzmacniać i modelować” – dodaje ekspertka.
W dodatku do magazynu „Wychowanie w przedszkolu” wymieniamy korzyści płynące z korzystania z programu, którego celem jest podnoszenie kwalifikacji personelu placówek edukacyjnych poprzez dofinansowanie wyjazdów do krajów europejskich. „Akcja eTwinning promuje współpracę szkół w Europie za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), oferując wsparcie, narzędzia i usługi, by szkoły w prosty sposób mogły tworzyć w ramach różnych dziedzin krótko- i długoterminowe partnerstwa” – pisze Magdalena Milczewska opisując programy edukacyjne, jakie proponuje nauczycielom wychowania przedszkolnego Fundacja Systemu Rozwoju Edukacji.
W tym miesiącu w „Poradniku prawnym nauczyciela i dyrektora przedszkola” publikujemy szereg cennych wskazówek dotyczących regulacji, jakie powinna zawierać umowa o pracę na czas zastępstwa. Opracowanie autorstwa Mai Szymczak przybliża również zagadnienia prawne związane z organizacją stażu na stopień nauczyciela kontraktowego. Zapisy ustalające prawa i obowiązki dyrektora i pracownika w zakresie przestrzegania porządku pracy, jakie powinien obejmować regulamin pracy nauczyciela wymienia Joanna Skrobisz, radca prawny i specjalista prawa oświatowego. Na łamach niniejszego numeru czasopisma „Wychowania w przedszkolu” nakreślamy, co powinien uwzględniać poprawnie skonstruowany regulamin oraz na jakich zasadach można dokonać jego zmiany.