Dołącz do nas

Wychowanie w przedszkolu

Autor Dziamska Dorota

Wyobraźnia jako umysłowa podstawa procesu uczenia się

Nie jest prawdą, że nasza wyobraźnia jest aktywna tylko wtedy, gdy ktoś chcąc nam opowiedzieć o czymś, prosi – „Wyobraź sobie, że…”.

Wyobraźnia jako złożony proces poznawczy pomaga człowiekowi łączyć znane już doświadczenia z tym, co jeszcze rzeczywistym doświadczeniem człowieka nie jest. Proces ten jest niezbędny przy wykonywaniu wielu czynności złożonych w naszym życiu, np. kierowanie samochodem, pisanie, gotowanie, nurkowanie, gra na instrumentach, naprawianie pralki, lodówki, czy konstruowanie stacji kosmicznej z klocków. Wyobrażanie sobie, co będzie za chwilkę, za godzinę, jaka będzie pogoda jutro, po południu itd. to ciąg wielobarwnych podążających, niekończących się obrazów w naszej głowie, które towarzyszą nam nieustannie – niezależnie od tego, czy zdajemy sobie z tego sprawę, czy nie. Aby pochylić się nad fundamentalnym znaczeniem wyobraźni w rozwoju dziecka, warto przyjąć pewną uporządkowaną formę rozważań o tym procesie, który – mając charakter umysłowy – dotyczy umysłu jako całości. Jeżeli przyjmiemy za prof. A.R. Damasio, że &b...

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie PREMIUM

Pozostało jeszcze 95% treści