Dołącz do nas

Wychowanie w przedszkolu

Autor Dziamska Dorota

Edukacja w przestrzeni. „Matematyczne laboratorium” przedszkolaka

System Edukacja przez ruch (EPR) jest zbiorem technik i metod pracy z dziećmi opartych na preferowanych przez dzieci formach ruchu. Przykładem wewnętrznej metody systemu, która w sposób szczególny dotyczy aspektów matematycznej aktywności dziecka, jest metoda „matematyczne laboratorium”.

Pojęcie „laboratorium”, choć współcześnie ma szersze znaczenie niż pierwotnie, dotyczy zawsze aktywności człowieka związanej z badaniami naukowymi i eksperymentami. Eksperymentowanie i aktywność badawcza małych dzieci są ich wewnętrzną potrzebą, wiążą się z naturalną pracą mózgu1 i mają podstawowe znaczenie w rozumowaniu i zapamiętywaniu. Tę potrzebę dzieci przejawiającą się w określonych działaniach, często bardzo oryginalnych, innowacyjnych, zaskakujących, odkrył w swej pracy naukowo- -badawczej prof. Ryszard Więckowski. Uważał, że „dziecko, ujmując całościowo rzeczywistość, odczuwa potrzebę wyrażania swoich doznań, przeżyć za pomocą znaków. Są to znaki języka mówionego, stosunków wielkościowych, geometrycznych, ilościowych, technik plastycznych, ekspresji ruchowej, muzycznej (…)”2. Dziecko wyraża się zatem w działaniu, w którym odbiera informacje od nas, dorosłych, z otoczenia, w którym ...

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie PREMIUM

Pozostało jeszcze 93% treści

Podstawowy

Jak możemy pomóc dziecku nieśmiałemu

Można powiedzieć, że nieśmiałość jest to pewna trudność w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi. Zarówno we wczesnym dzieciństwie, jak i w późniejszych okresach rozwojowych często stanowi ono przyczynę wielu cierpień i destrukcyjnych przeżyć. Jak pomóc dziecku nieśmiałemu...