Dołącz do nas

Wychowanie w przedszkolu

Autor Kołodziejska Lidia

Koncert w Krainie Nutek

  • „Podróż do Krainy Nutek” – zabawa na powitanie. Dzieci otrzymują czapki krasnoludków w czterech kolorach: zielone, błękitne, granatowe, żółte. Nauczycielka zaprasza, by „utworzyły cztery pociągi”, dzieląc się według kolorów czapek. Przy melodii popularnej piosenki „Jedzie pociąg z daleka...” dzieci, które są KrasnalamiMuzykami, wyruszają do Krainy Nutek, aby zagrać koncert na balu. Każdy pociąg krasnoludków porusza się tanecznym korowodem.
  • „Bal u Królowej Nutek” – słuchanie opowiadania połączone z zaproszeniem do zabawy. W krainie Nutek zaplanowano wielki bal, na który zaproszono wielu gości. Królowa z niecierpliwością oczekiwała na dzień, w którym cała kraina weseli się, tańczy i śpiewa. Przygotowała na tę uroczystość nowe tajemnicze instrumenty, w których ukryła piękne dźwięki natury. Gra na tych instrumentach miała być niespodzianką dla gości.Nic więc dziwnego, że gdy dowiedziała się o chorobie swego nadwornegomuzyka, bardzo się zasmuciła. „Któż nam teraz zagra na balu?” – zastanawiała się. Nie czekając długo, wyruszyła na poszukiwanie muzyków, którzy chcieliby akompaniować podczas zabaw. Wędrując po Krainie Nutek, dostrzegła cztery kolorowe pociągi, którymi podróżowały Krasnale. „Może one zagrają na moich nowych instrumentach? Biegnę wręczyć im zaproszenia na bal…” Jak myślicie, czy Krasnoludki zgodzą się zagrać na balu? Jak może zakończyć się ta opowieść? Dzieci wypowiadają się w nawiązaniu do treści opowiadania. Na zakończenie rozmowy nauczycielka proponuje, by dzieci zamieniały się w krasnoludki i pomogły Królowej Nutek, grając na balu.
  • „Muzyk – krasnoludeki tajemniczy instrument” – poznanie nowych instrumentów. Dzieci siadają w 4 grupach. Nauczycielka rozdaje każdej grupie wybrany rodzaj instrumentów: zielone krasnoludki – guiro-żabki,granatowe – kije deszczowe, błękitne– bębenki Sea Drums, brązowe – klawesy. Dzieci oglądają otrzymane instrumenty. Wspólnie z nauczycielką i całą grupą nazywają je.
  • „Jak grać na instrumencie?” – dzieci zapoznają się ze sposobem gry na otrzymanym instrumencie. Nauczycielka pokazuje sposób ich trzymania oraz to, jak można z niego wydobyć dźwięk. Dzieci swobodnie doświadczają dźwięków wydawanych przez instrumenty, próbują określać ich charakter,wyrażają swoje spostrzeżenia.
  • „Co ukryła Królowa Nutek w instrumentach? Pokaż, co słyszysz” – improwizacja dźwiękowo-ruchowa. Grupy dzieci kolejno prezentują dźwięki swoich instrumentów, pozostałe dzieci przedstawiają ruchem swoje skojarzenia, wyobrażenia: skaczą jak żabki, falują jak morze, wirują jak krople deszczu, biegną i stukają kopytkami jak rozbrykane koniki…
  • „Koncert na balu w Krainie Nutek” – śpiew połączony z grą na instrumentach. Nauczycielka prosi, by dzieciwysłuchałyrymowanki do popularnej melodii „Panie Janie…”.Następnie zaprasza, by kolejne grupy dzieci-krasnoludków akompaniowały utwór śpiewany przez kolegów. Wspólny śpiew: Krasnoludku, krasnoludku, zagraj nam, zagraj nam. Niech melodia płynie, niech melodia płynie, ram, tam tam, ram, tam tam. Już melodią nas czarujesz, la, la, la, la, la, la. My dziś zatańczymy, tak jak grasz, tak jak grasz. Gra wybrana grupa instrumentów; pozostałe dzieci pląsają. Zabawę powtarzamy tyle razy, ile rodzajów instrumentów zagra.
  • „Jak mam zagrać?” – zabawa doskonaląca umiejętność różnicowania natężenia dźwięków; operowanie pojęciami: „cicho”, „głośno”. Nauczycielka przejmuje rolę dyrygenta.